Omzet uitzendbranche stijgt in vierde kwartaal

tkf1582g

Uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollbedrijven hebben in het laatste kwartaal van vorig jaar 3,5 procent meer omgezet dan in het kwartaal ervoor. Dat is de grootste stijging van 2016, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag. Ook het aantal uitzenduren nam in het vierde kwartaal opnieuw toe.

Met het vierde kwartaal zijn ook de jaarcijfers bekend. Vorig jaar behaalde de uitzendbranche 7,6 procent meer omzet dan in 2015. Het totaal aantal uitzenduren lag 6,9 procent hoger, zo constateerde het statistiekbureau.

Uitzenduren

De opbrengsten van de uitzendbranche hangen sterk samen met het aantal uitzenduren. Het totaal aantal uitzenduren steeg in het vierde kwartaal met 2,8 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. Zowel de uren in kortlopende als in langlopende contracten namen toe, aldus het CBS. Het aantal uitzenduren in langlopende contracten zoals detachering en payrolling steeg met 3,9 procent. Dat is de grootste stijging in 2,5 jaar.

Het aantal uren in kortlopende contracten klom met 1,7 procent. Deze stijging is kleiner dan in het derde kwartaal.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

Gert Jan Braam, Sector specialist Industry van ING Sector Banking signaleert een al langer dalende trend in de productie van de Nederlandse industrie en een tweedeling binnen de sector.

Onderzoek naar werknemers in vleessector

Onderzoek naar werknemers in vleessector

Ruim 37 procent van de werknemers in de vleessector is in dienst van een uitzendbureau. Dat blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.