Omzet detailhandel omhoog

geld

De detailhandel heeft in februari 4,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1 procent meer omgezet.

Het totale verkoopvolume lag 3,5 procent hoger. De omzet van de winkels in non-food groeide met 5,7 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was ruim 4 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren, drogisterijen, de kledingwinkels, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en die in recreatie-artikelen was volgens het statistiekbureau hoger dan een jaar eerder.

Totale omzet speciaalzaken gekrompen

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1 procent meer omgezet. Het verkoopvolume groeide met 0,7 procent. De omzet van de supermarkten lag 1,3 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl de omzet van de speciaalzaken met 0,7 procent kromp.

Online omzet groeit hard

Online kwamen de opbrengsten 16,8 procent hoger uit. Webwinkels wisten 11,3 procent meer om te zetten. Zij hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, groeide met 26,5 procent.

[intermezzo:1]

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

ING signaleert tweedeling binnen de industriële sector

Gert Jan Braam, Sector specialist Industry van ING Sector Banking signaleert een al langer dalende trend in de productie van de Nederlandse industrie en een tweedeling binnen de sector.

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.

Onderzoek naar werknemers in vleessector

Onderzoek naar werknemers in vleessector

Ruim 37 procent van de werknemers in de vleessector is in dienst van een uitzendbureau. Dat blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in opdracht van minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.