Omzet biologisch varkensvlees trekt aan

13 augustus 2012 redactie

SLAGERSWERELD - De vraag van supermarkten en horeca naar biologisch varkensvlees overtreft het aanbod. Volgens de taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw willen consumenten massaal diervriendelijk geproduceerd vlees.

SLAGERSWERELD - De vraag van supermarkten en horeca naar biologisch varkensvlees overtreft het aanbod. Volgens de taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw willen consumenten massaal diervriendelijk geproduceerd vlees.

attachment-a20061630202062 (© ) 'De opleving van de biologische varkenssector is opmerkelijk na een periode waarin de boeren met de grootste moeite de geplande productie konden slijten', stelt André Brouwer van de taskforce.

In 2001 zijn onder meer Albert Heijn, Plus en Dekamarkt met de varkenssector een samenwerking gestart om meer varkenshouders te laten omschakelen naar een biologische bedrijfvoering. Eind 2003 bleek dat de verwachtingen omtrent de afzetmogelijkheden te optimistisch waren ingeschat en vond er via uitkoop een sanering van de sector plaats. De nu nog resterende vijftig biologische varkenshouders doen inmiddels goede zaken en de stijgende prijs is voor velen een impuls tot bedrijfsuitbreiding.

De verkoop van biologisch varkensvlees in de supermarkten is de afgelopen jaren gestaag toegenomen. Terwijl de consumptie van regulier varkensvlees stagneert, blijft het aandeel biologisch vlees in het retailkanaal groeien. Brouwer: 'Albert Heijn is nog steeds de grootste aanbieder van voorverpakt biologisch vers vlees. Andere supermarkten als Plus en Coop halen goede resultaten met het merk Bio+. Ook Dekamarkt doet het steeds beter.'

De Groene Weg, een dochterbedrijf van Vion Food Group, heeft dit jaar al twee keer de prijzen naar boven bijgesteld. Afhankelijk van de kwaliteit ontvangen de boeren een prijs van gemiddeld 2,50 euro per kilo geslacht gewicht. 'De schaarste in het aanbod wordt mede veroorzaakt door een aantrekkende exportmarkt. Met name Duitsland en het Verenigd Koninkrijk tonen belangstelling', bevestigt Brouwer.

Promotie
Om het biologisch varkensvlees bij de consument te promoten, staan er diverse acties op stapel. Eind juni zijn Bio+ en de Groene Weg met een initiatief begonnen, waarbij van elke door de consument gespaarde zegel vijftig eurocent ten goede komt aan de Dierenbescherming. Deze organisatie zal op haar beurt middelen inzetten om de biologische varkenshouderij te ondersteunen. Deze publieksgerichte actie zal twaalf weken duren.

Altijd op de hoogte blijven?