Olympische worst verkopen niet toegestaan

8 februari 2018 Guido Kobessen

Inspelen op de actualiteit door een Olympische worst te verkopen? Doe dat niet, waarschuwt sportkoepel NOC*NSF, want het is niet toegestaan. Wie het toch doet, riskeert een vordering.

Een graantje meepikken van de populariteit van de Olympische Spelen en de successen van de Nederlandse ploeg lijkt commercieel gezien geen slecht idee. Er moeten toch best schaatsliefhebbers zijn die het water in de mond loopt bij een Olympische grillworst of een Pyeongchang-gehaktbal. ‘Succes verzekerd als je op een creatieve manier inhaakt op een groot event waar Nederland meestal goed scoort’, zegt ook marketingdeskundige Frank de Bruin van bureau Activate & Co. ‘Dat is zo bij het WK en EK voetbal, maar ook bij de Olympische Spelen.’ Toch is het niet aan te raden. De eventuele opbrengsten wegen namelijk niet op tegen de lasten.

Officiële sponsoren beschermen

Commerciële uitingen tijdens de Spelen, die aanstaande vrijdag van start gaan, zijn volledig aan banden gelegd, waardoor inhaken lastig is. Rondom het evenement zijn tal van regels opgesteld om officiële sponsoren te beschermen en te bevoordelen. Zo mag het Olympische logo met de vijf ringen niet zonder toestemming worden gebruikt, net als de logo’s van NOC*NSF, IOC (Internationaal Olympisch Comité) en alle Zomer- en Winterspelen. Daarnaast zijn woorden als ‘Olympisch’, ‘Olympiade’, ‘Olympic’ en ‘Pyeongchang 2018’ beschermd. Alleen sponsoren van NOC*NSF krijgen een exclusief recht om de Olympische woord- en beeldmerken te gebruiken in hun reclame-uitingen. Oneigenlijk gebruik wordt actief bestreden.

Foto, naam, sportprestatie ook verboden

Volgens de IOC-regelgeving is het ook niet toegestaan om een naam, foto of sportresultaat van Olympische atleten voor commerciële doeleinden te gebruiken tijdens de Olympische periode. Deze periode is vanaf 9 dagen voor de Olympische Spelen tot en met 3 dagen na de Olympische Spelen.

Altijd op de hoogte blijven?