Olympische worst verkopen niet toegestaan

Olympics_Logo-e1343231879996

Inspelen op de actualiteit door een Olympische worst te verkopen? Doe dat niet, waarschuwt sportkoepel NOC*NSF, want het is niet toegestaan. Wie het toch doet, riskeert een vordering.

Een graantje meepikken van de populariteit van de Olympische Spelen en de successen van de Nederlandse ploeg lijkt commercieel gezien geen slecht idee. Er moeten toch best schaatsliefhebbers zijn die het water in de mond loopt bij een Olympische grillworst of een Pyeongchang-gehaktbal. ‘Succes verzekerd als je op een creatieve manier inhaakt op een groot event waar Nederland meestal goed scoort’, zegt ook marketingdeskundige Frank de Bruin van bureau Activate & Co. ‘Dat is zo bij het WK en EK voetbal, maar ook bij de Olympische Spelen.’ Toch is het niet aan te raden. De eventuele opbrengsten wegen namelijk niet op tegen de lasten.

Officiële sponsoren beschermen

Commerciële uitingen tijdens de Spelen, die aanstaande vrijdag van start gaan, zijn volledig aan banden gelegd, waardoor inhaken lastig is. Rondom het evenement zijn tal van regels opgesteld om officiële sponsoren te beschermen en te bevoordelen. Zo mag het Olympische logo met de vijf ringen niet zonder toestemming worden gebruikt, net als de logo’s van NOC*NSF, IOC (Internationaal Olympisch Comité) en alle Zomer- en Winterspelen. Daarnaast zijn woorden als ‘Olympisch’, ‘Olympiade’, ‘Olympic’ en ‘Pyeongchang 2018’ beschermd. Alleen sponsoren van NOC*NSF krijgen een exclusief recht om de Olympische woord- en beeldmerken te gebruiken in hun reclame-uitingen. Oneigenlijk gebruik wordt actief bestreden.

Foto, naam, sportprestatie ook verboden

Volgens de IOC-regelgeving is het ook niet toegestaan om een naam, foto of sportresultaat van Olympische atleten voor commerciële doeleinden te gebruiken tijdens de Olympische periode. Deze periode is vanaf 9 dagen voor de Olympische Spelen tot en met 3 dagen na de Olympische Spelen.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
‘Ook slagers kunnen influencers zijn’

‘Ook slagers kunnen influencers zijn’

The Butchery is een online slager, gespecialiseerd in kwalitatieve vleesrassen. De shop is ontstaan vanuit de fysieke slagerij Lantinga en het ambacht uit de winkels wordt ook online doorgevoerd.

Marketing voor ondernemers met lef

Marketing voor ondernemers met lef

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”

KNS start kerstcampagne voor de slager

KNS start kerstcampagne voor de slager

De feestdagen zijn een belangrijke periode voor de slager. Om hen te helpen klanten naar de winkel trekken start Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) een speciale kerstcampagne.