Officiële kick-off project Slagerij 5.1

DSC_0021

Slagers helpen om hun bedrijf toekomstbestendig te maken. Dat is de kern van het project Slagerij 5.1, dat donderdag 2 november officieel werd afgetrapt bij Smeva in Valkenswaard. Ruim twintig toeleveranciers hebben zich gecommitteerd aan het project en gaan slagers helpen om hun bedrijf om te vormen tot ‘de slagerij van de toekomst’. Hierbij wordt een totaalaanpak aangeboden, maar slagers kunnen ook kiezen voor ondersteuning op specifieke onderdelen.

Het project Slagerij 5.1. is een initiatief van het bedrijf Bijzonder Vers, in de personen van Erik Nuijten en Marpessa Sevenhuijsen. Doel is om slagers te helpen bij de uitdagingen waar zij vandaag de dag voor staan en te ondersteunen bij het ‘toekomstproof’ maken van hun bedrijf. Hiertoe zijn ruim twintig toeleveranciers aangesloten bij het project (zie hieronder), die in verbinding worden gebracht met ambachtelijke slagers.

Spoorwegboekje voor de toekomst

Dit gebeurt concreet door vertegenwoordigers van de aangesloten toeleveranciers zitting te laten nemen in diverse werkgroepen. Deze werkgroepen vertegenwoordigen zes belangrijke pijlers van het ondernemerschap van de ambachtelijke slager: bedrijfsvoering, assortiment, inrichting, team medewerkers, inkoop & distributie en marketing & communicatie.

Uit deze werkgroepen moeten concrete oplossingen komen, die slagers kunnen toepassen in hun bedrijfsvoering.

‘Er is enorm veel kennis beschikbaar in de sector. Die gaan we bij elkaar brengen en delen in dit project, om op deze manier de slager verder te helpen.’

Nuijten: ‘We bieden een totaaloplossing, maar slagers kunnen ook kiezen voor oplossingen rondom afzonderlijke thema’s. Sommige ondernemers zullen bijvoorbeeld alleen stappen moeten zetten en willen op het gebied van bedrijfsvoering, terwijl anderen juist behoefte hebben aan oplossingen rondom bijvoorbeeld inrichting en assortiment. Je kunt dit project zien als een ‘spoorwegboekje’ voor de slagerij van de toekomst.’

In het kader van het project, dat in ieder geval een jaar duurt, zal in september 2018 een speciaal event worden georganiseerd voor slagers die aan de slag willen met de toekomst van hun bedrijf. ‘Ook hier willen we oplossingen presenteren waar de slager echt iets mee kan, we willen iets vernieuwends neerzetten. En we gaan ook niet met hagel schieten, maar slagers persoonlijk uitnodigen voor dit event.’

Goed verhaal

Tijdens de aftrapbijeenkomst van ‘Slagerij 5.1’ kregen de projectpartners algemene informatie over het project, daarnaast werden de diverse toeleveranciers in de gelegenheid gesteld om zich te presenteren aan de collega-bedrijven.

Ook gaf de Belgische topslager Luc de Laet van De Laet & Van Haver zijn visie op de slagerij van de toekomst. ‘Belangrijk is dat slagers de essentie van hun beroep en product laten zien aan hun klanten. Wees niet bang om te vertellen dat de kotelet van een varken komt. Maar zorg dan wel voor een varken met een goed verhaal!’

Exclusief mediapartner

Vleesmagazine is exclusief mediapartner van Slagerij 5.1. en houdt u het komende jaar, zowel in print als online, op de hoogte van de ontwikkelingen binnen het project.

De officiële website van Slagerij 5.1. gaat op 8 november live.  Wie meer informatie wil ontvangen, kan contact opnemen met Erik Nuijten van Bijzonder Vers: 06 53 42 52 51

De partners van Slagerij 5.1: 

 

 

 

 

 

Dossiers
Lees ook
Een goede hap en een vol glas

Een goede hap en een vol glas

Met de feestdagen voor de deur valt er altijd wel wat te vieren. Zelfs als het coronaspook nog dagelijks door de regenachtige en met bladeren bedekte straten waart. Straten die opgefleurd worden met lichtgevende versiersels en fraai aangeklede winkels. Het is de tijd dat de slager al zijn personeel dubbel inroostert, zonder dat ze klagen en morren.

Delmo geeft praktisch advies voor kersverse ondernemer

Delmo geeft praktisch advies voor kersverse ondernemer

Bennebroek heeft sinds jaren weer een slagerij. Brian de Beer opende in maart Keurslagerij BeerZ. Een voormalige boekwinkel werd omgebouwd tot een gloednieuwe slagerij. Als nieuwbakken ondernemer kon hij bij de keuze voor machines het advies van Delmo goed gebruiken. “Ik ben heel tevreden over Delmo: niet alleen wat betreft het advies, maar ook de service...

‘Vragen van klanten kan ik nu zelf beantwoorden’

‘Vragen van klanten kan ik nu zelf beantwoorden’

De werktijden in de horeca zag Inge Groenland (23) na een paar jaar niet meer zitten. Maar de contacten met klanten vond ze wél heel leuk. Ze ging op zoek naar een nieuwe baan die daarbij paste en liep tegen een vacature bij Slagerij John de Roode aan. Inmiddels werkt Inge daar twee jaar en is ze bezig met haar tweede slagersopleiding bij SVO vakopleiding...