NVV en LTO Varkenshouderij bezorgd over gevolgen sluiting Hilckmann

nvv lto bijgesneden

De Nederlandse Vakbond Varkenshouders en LTO Varkenshouderij betreuren dat Hilckmann en Slachthuis Nijmegen per direct stoppen met hun activiteiten. De voornaamste reden voor Hilckmann om te stoppen is dat China het bedrijf geen exportvergunning verstrekt.

Voorzitter Ingrid Jansen van de NVV en voorzitter Eric Douma van LTO Varkenshouderij: ‘De reden die Hilckmann geeft voor de sluiting van de slachterij markeert het belang dat het bedrijfsleven én de overheid moeten blijven inzetten op het bevorderen van export naar China. Export naar China is essentieel voor de vierkantsverwaarding van het Holland Varken, oftewel het kunnen afzetten van alle delen van het varken.’

NVV en LTO

NVV en LTO Varkenshouderij zijn daarnaast zeer bezorgd over de gevolgen van deze ontwikkelingen in de markt voor varkenshouders. De organisaties zijn bang dat de prijzen voor varkens daardoor nog lager komen te liggen dan nu al het geval is. NVV en LTO Varkenshouderij roepen marktpartijen dringend op om rekening te houden met deze omstandigheden.

Jansen en Douma onderstrepen nogmaals het belang van het slagen van het traject vitale varkenshouderij, onder leiding van Uri Rosenthal om te komen tot een rendabele varkensvleesketen in Nederland.

Lees ook
Fikse stijging vleesprijzen

Fikse stijging vleesprijzen

In de eerste helft van dit jaar zijn de vleesprijzen flink gestegen. Vooral rund- en kalfsvlees is aanzienlijk duurder geworden, met een prijsstijging van ruim 14 procent.

Consument gaat meer betalen voor voeding

Consument gaat meer betalen voor voeding

Naast de hoge prijzen voor energie en grondstoffen exploderen nu ook de opslagkosten voor voeding. Het gevolg is volgens Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking, dat de consument nog meer betalen voor voeding. Hieronder legt hij uit hoe het zit.

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.