NVV en LTO pleiten bij kabinet voor ruimte varkenshouderij

attachment-001_food-image-VLS13681I01

De NVV en LTO Varkenshouderij pleiten bij het nieuwe kabinet voor ruimte om de duurzame en diverse Nederlandse varkenshouderij te kunnen blijven ontwikkelen. Het pamflet krACHTpuntenplan is afgelopen weekend aangeboden aan formateur Edith Schippers.

Ook de partijen die betrokken zijn bij de coalitieonderhandelingen hebben de brief ontvangen. 

Voorop

De Nederlandse varkenshouderij loopt voorop in duurzaamheid, aldus de Nederlandse Varkenshouders Vakbond (NVV) en LTO Varkenshouderij. ‘De sector produceert goed, veilig en duurzaam varkensvlees dat betaalbaar én beschikbaar is voor iedereen.’

De Nederlandse varkenssector is volgend de organisaties zeer divers met ruimte voor extra duurzame concepten zoals Beter Leven-varkensvlees, maar ook voor biologisch varkensvlees. ‘Zo bieden onze 4.800 gangbare, scharrel- en biologische varkenshouders voor elke consument wat wils.’

8 miljard euro

Het economisch belang van de varkenshouderij in Nederland is groot, zo is de formateur en de onderhandelaars duidelijk gemaakt. ‘Zou de Nederlandse varkenshouderij er niet meer zijn, dan kost dit ruim 26.000 arbeidsplaatsen en vervalt een jaarlijkse economische waarde van ruim 8 miljard euro (1,5 procent in aandeel in totale economie).’

NVV en LTO zetten in het pamflet nog eens uiteen welke initiatieven de Nederlandse varkenssector zelf heeft genomen om te komen tot een toekomstbestendige varkenshouderij, Daarin staan de belangen voor mens, dier en omgeving centraal. In het Actieplan Vitalisering Varkenshouderij wordt nadrukkelijk ingezet op ‘beter en anders produceren’ door op veranderende wensen van consumenten in te spelen, nog duurzamer te produceren en de overlast naar de omgeving nog verder te verminderen.

Verduurzaming

De varkenssector is volgens LTO en NVV ook nadrukkelijk pleitbezorger van een Europees gelijk speelveld. Verduurzaming zal door sectoren zelf moeten worden opgepakt door zelf te komen met een vitaliseringsplan ondersteund door overheden, banken en overheden.

In hun ‘KrACHT-puntenplan’ vragen de organisaties daarom ruimte om de duurzame en diverse Nederlandse varkenshouderij verder te kunnen blijven ontwikkelen en ‘de consument daarmee ook voor de komende jaren de zekerheid te bieden dat zij ons goede, veilige, duurzame, diverse en betaalbare varkensvlees van Nederlandse bodem kunnen blijven eten.’

Lees ook
‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.