nieuws

AH ontvangt 26.000 sms’jes via Wakker Dier

Nieuws 278

AH ontvangt 26.000 sms’jes via Wakker Dier

Albert Heijn-winkels hebben als gevolg van de jongste campagne van actiegroep Wakker Dier ruim 26.000 geautomatiseerde sms’sjes ontvangen.

Dit laat Wakker Dier vandaag weten in een persbericht. In twee weken tijd kreeg Albert Heijn 26.581 sms-jes binnen met een geautomatiseerde tekst waarin consumenten lieten weten de omstandigheden van de ‘AH-kip’ niet langer te pikken en deze kip te boycotten. De sms-jes kwamen binnen bij willekeurige filialen van AH, waarbij elk filiaal gemiddeld zo’n 27 telefoontjes ontving. Volgens Wakker Dier ontvingen alle 950 AH-filialen meerdere malen een bericht. Bij een soortgelijk sms-bombardement in februari van dit jaar werden er 13.000 sms-jes verstuurd.

‘Schrijnend dat AH kip slecht leven geeft’

Campagneleider van Wakker Dier Anne Hilhorst stelt dat AH marktleider is en de macht heeft om de situatie van de Nederlandse kip te verbeteren. ‘Het is schrijnend dat juist Albert Heijn zijn kippen zo’n slecht leven geeft,’ stelt ze.

Protest-SMS voor AH-medewerker

Een AH-werknemer die de telefoon opnam, kon de afgelopen weken de volgende protest-sms te horen krijgen: ‘Jullie “AH kip” leeft in een overvolle stal, met zestien kippen per vierkante meter. Dat is toch geen leven? Ik pik het niet langer! Ik skip jullie kip.’

‘Jumbo en Aldi bieden kip meer ruimte’

Op 29 juli startte Wakker Dier een campagne op radio en televisie tegen de AH kip. De stichting wijst erop dat Albert Heijn de laagste welzijnsstandaard voor haar kip hanteert. ‘Jumbo en Aldi geven de kippen meer ruimte. Bovendien stunt de marktleider ook nog eens het vaakst met deze kip.’

Campagne loopt door

Volgens Wakker Dier heeft AH in een reactie laten weten het leed van de kippen niet te gaan verzachten. ‘En dus loopt de campagne van Wakker Dier voorlopig nog even door,’ aldus Hilhorst. Albert Heijn was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.

Reageer op dit artikel