nieuws

ACM onderzoekt prijsvorming in voedselketen

Nieuws 233

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start op verzoek van de Minister van Landbouw de monitor prijsvorming in de voedselketen. De autoriteit maakt o.a. van varkensvlees per schakel in de keten de in- en verkoopprijs zichtbaar.

ACM onderzoekt prijsvorming in voedselketen
Archief Vleesmagazine

Naast varkensvlees gaat ACM ook de prijsvorming van uien, witte kool/zuurkool, tomaten, peren en melk onderzoeken. Dit is volgens de ACM een dwarsdoorsnede van de agrarische producten die in Nederland worden geproduceerd en geconsumeerd. ‘Concreet gaat het bijvoorbeeld dan om vragen als: Hoeveel betaalt een verpakker van uien voor een kilo uien van de boer? Is er een verschil met een duurzaam geteelde ui? Hoeveel rekent hij voor het verpakken en voor hoeveel verkoopt hij bijvoorbeeld de verpakte uien verder aan een tussenhandelaar?’, aldus de ACM op zijn website. ‘Zo wordt duidelijk hoe de euro die de consument uitgeeft aan voedsel, wordt verdeeld over de verschillende schakels.’

Feiten voor maatschappelijke discussie

De ACM zegt dat dankzij de monitor ‘de maatschappelijke discussie gevoerd kan worden op basis van feiten’. Het gaat dan om de discussie waarin boeren en tuinders zeggen te weinig invloed te hebben op de prijs die ze kunnen vragen voor hun producten. Sommige producenten geven daarnaast aan dat ‘de eisen op het gebied van dierenwelzijn en duurzaamheid worden verhoogd zonder dat daar passende opbrengsten tegenover staan’. Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit wil de positie van de boer in de voedselketen versterken en ervoor zorgen dat boeren en tuinders niets in de weg staat om te verduurzamen.

Prijsopbouw regulier en duurzaam

Behalve het vastleggen van de in- en verkoopprijs, moet de monitor daarom ook verschillen in prijsopbouw beschrijven tussen de eerder genoemde reguliere producten en de duurzame variant ervan. Ook wordt gekeken naar mechanismen achter de prijsvorming, zodat de verschillen tussen bijvoorbeeld ondernemingen, productvarianten en seizoenen beter verklaard kunnen worden.

Monitor

De data wordt verzameld door Wageningen Economic Research. Halverwege 2020 wordt de eerste rapportage verwacht. De monitor wordt ten minste twee jaar uitgevoerd. Voor het onderzoek worden marktpartijen benaderd om mee te werken.

Reageer op dit artikel