nieuws

Bijna helft van de bbq’ers haalt vlees bij de slager

Nieuws 959

Bijna helft van de bbq’ers haalt vlees bij de slager
Foto: Kieskeurig.nl

48 procent van de bbq’ers haalt het vlees bij de slager, zo blijkt uit onderzoek van Kieskeurig.nl. Met name bezitters van zogenoemde keramische kamado-barbecues, zoals de Bastard en de Big Green Egg, geven de voorkeur aan inkoop bij de speciaalzaak (79%).

Van de ruim duizend ondervraagde Nederlanders zegt 52 procent de ingrediënten voor de barbecue bij de supermarkt te kopen, terwijl 48 procent de voorkeur geeft aan de speciaalzaak.

Vrouwen grillen vaker, maar het blijft een mannenzaak

Nederlanders vinden van zichzelf dat ze steeds beter gaan barbecueën. Inmiddels zegt 77 procent van de ondervraagden zichzelf de waardering ‘ruim voldoende’ of hoger toekent als bbq’er. Een paar jaar geleden lag dat percentage nog maar op 45 procent. Het grillwerk blijft vooral voorbehouden aan mannen, als een man in de buurt is, verzorgt de man in 95 procent van de gevallen de bereiding van het vlees. Het percentage vrouwen dat bbq’er is, is in een jaar tijd wel gestegen van 13 naar 26 procent.

Lees meer over dit onderwerp

Barbecue dossier

Hamburger en saté verliezen aandeel aan steak en spareribs

Volgens het onderzoek van Kieskeurig.nl verliezen producten als saté en hamburgers marktaandeel aan steaks en spareribs. Ook sauzen als curry en ketchup zijn steeds minder populair. Het liefst eten Nederlanders knoflooksaus bij de barbecue. Meer dan de helft van de ondervraagden steekt tenminste tien keer per jaar de barbecue aan. 44 procent denkt dat grillen in de winter de barbecuetrend van 2019 wordt.

Reageer op dit artikel