nieuws

Supermarktomzet breekt door grens van €40 miljard

Nieuws 161

De omzet van supermarkten komt in 2019 uit op meer dan 40 miljard euro, berekent het CBL. Vorig jaar was dat nog 38,7 miljard euro. De stijging komt door de hogere prijzen voor producten die vooral het gevolg zijn van de verhoging van het lage btw-tarief, meldt vakblad Distrifood. Consumenten minderen volgens de organisatie hun […]

Supermarktomzet breekt door grens van €40 miljard
Jumbo Foodmarkt Tlburg. Foto: df

De omzet van supermarkten komt in 2019 uit op meer dan 40 miljard euro, berekent het CBL. Vorig jaar was dat nog 38,7 miljard euro.

De stijging komt door de hogere prijzen voor producten die vooral het gevolg zijn van de verhoging van het lage btw-tarief, meldt vakblad Distrifood. Consumenten minderen volgens de organisatie hun vraag naar producten niet, ondanks de hogere prijzen, vertelt een woordvoerster.

Steeds meer verwachtingen rond supermarkten

In zijn jaarrede benadrukt CBL-voorzitter Roetert donderdag 20 juni in Scheveningen het belang van ketensamenwerking en de focus op de consument door alle ondernemers in de voedselketen.

‘De consument is in positieve zin veeleisend, maar ook andere partijen verwachten steeds meer van ons. Samen met ketenpartners en maatschappelijke organisaties werken supermarkten en foodservicebedrijven elke dag aan het gezonder en duurzamer maken van de dagelijkse boodschappen.’

Kostprijsverhogende maatregelen raken koopkracht

De hogere omzet van supermarkten heeft een keerzijde, aldus de voorzitter van het CBL. ‘De kosten van de nieuwe regelgeving moeten uiteindelijk weer betaald worden door de consument. De btw-verhoging en andere kostprijsverhogende maatregelen zullen niet positief bijdragen aan de koopkrachtontwikkeling voor de burger.’

Reageer op dit artikel