nieuws

ABN Amro: segment vleesvervangers groeit sterker dankzij grote spelers

Nieuws 294

ABN Amro verwacht de komende jaren een versnelde groei van het segment vleesvervangers, nu grote levensmiddelenbedrijven inspelen op de populariteit ervan.

ABN Amro: segment vleesvervangers groeit sterker dankzij grote spelers
Foto: Jan Willem Schouten

De bank verwacht dat het segment vleesvervangers zowel in 2019 als 2020 een groei laat zien van 10 procent. Deze groeiversnelling is vooral het gevolg van de komst van nieuwe spelers op de markt. Naast kleine nichespelers richten nu ook grote voedings- en vleesproducenten zich op het aanbieden van vleesvervangers.

Zo komt steeds meer geld voor innovatie vrij, stijgt het aanbod in de schappen en krijgt de consument steeds meer keuze. Producenten laten zich hierbij vaak inspireren door bestaande vleesconcepten, zoals pulled chicken.

Hybride varianten

Ook zetten zij in op hybride vleesvarianten, zoals burgers die deels uit vlees en deels uit oesterzwammen bestaan of gehaktballen die naast gehakt ook plantaardige vulling hebben, zoals rijst. Deze producten zijn vooral bedoeld om de groeiende groep consumenten flexitariërs te verleiden.

Groeiende aandacht voor milieu

De verkopen van vleesvervangers zitten niet alleen in de lift door het bredere aanbod, de hogere kwaliteit en de grotere bekendheid van het product. Ook de toenemende aandacht voor duurzaamheid is een aanjager van groei.

Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat consumenten die duurzamer willen leven zeker ook naar hun voedingspatroon kijken. Maar liefst één op de drie consumenten geeft aan duurzamer te willen eten. Bijna 60 procent zegt bewust op de vleesconsumptie te letten en drie op de vijf mensen kiezen ervoor enkele dagen van de week bewust geen vlees eten.

Markt vleesvervangers desondanks nog klein

Ondanks de groei en de toetreding van grote voedselbedrijven is de markt voor vleesvervangers echter nog klein ten opzichte van vlees. Zo gaf een gemiddeld Nederlands huishouden in 2018 ongeveer 13 euro uit aan vleesvervangers en bijvoorbeeld 224 euro aan bewerkt vlees. In andere Europese landen is een vergelijkbaar beeld waar te nemen.   

‘Vleesvervangers scoren goed op waarden die voor consumenten belangrijk zijn, zoals diervriendelijkheid, milieu, gemak en – in toenemende mate – smaak. Producenten werken dan ook hard aan het verbeteren van de smaakbeleving en de structuur om echt vlees zo goed mogelijk na te bootsen’, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food en Agrarisch van ABN Amro.

‘Innovatie vindt ook plaats op het gebied van ingrediënten, marketing en labels, zoals glutenvrij’, zegt zij naar aanleiding van het rapport. ‘Tegelijkertijd spelen andere waarden zoals betaalbaarheid, gezondheid en ethische vraagstukken over bijvoorbeeld de herkomst van de grondstoffen, een steeds grotere rol van betekenis.’

Reageer op dit artikel