nieuws

Week Zonder Vlees: meer vlees verkocht in supermarkten

Nieuws 366

Supermarkten hebben in de Week Zonder Vlees niet alleen meer vleesvervangers verkocht, maar ook meer vlees.

Week Zonder Vlees: meer vlees verkocht in supermarkten
Foto: Koos Groenewold

De verkoop van vleesvervangers steeg in de actieweek Week Zonder Vlees met 81 procent in volume ten opzichte van het gemiddelde van de 12 voorafgaande weken, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI. In geld uitgedrukt werd er door supermarkten (excl. harddiscounters/online) voor €1,2 miljoen extra omzet aan vleesvervangers verkocht, 50 procent meer dan gemiddeld en goed voor €3,66 miljoen.

Ook meer vlees verkocht

Wat echter opvalt, is dat in deze promotieweek voor vleesvervangers óók meer vlees is verkocht. Niet in geld maar wel in volume. Dat steeg met 1 procent ten opzichte van het gemiddelde. Wel nam door lagere prijzen de omzet met 2 procent iets af. De hogere vleesverkoop is volgens IRI mogelijk veroorzaakt doordat naast vleesvervangers er ook meer vlees in de actie was. Het promotieaandeel steeg, afhankelijk van de formule, met 6 tot 10 procent naar ruim 30 procent gemiddeld, bijna 2 procent hoger dan gebruikelijk.

Vleesvervangers vrijwel alleen als aanbieding

Vleesvervangers werden in de Week Zonder Vlees vrijwel alleen als aanbieding verkocht. Niet verwonderlijk, de folders van de meeste supermarkten stonden bol van de aanbiedingen met vleesvervangers. Dat blijkt ook uit het promo-aandeel van 87,3 procent, terwijl dat normaliter 30,5 procent bedraagt.

Reageer op dit artikel