nieuws

Bio-beurs Zwolle ziet interesse voor biologisch flink groeien

Nieuws 110

De populariteit van de Bio-beurs in Zwolle breidt zich uit. Dat gebeurt organisch doordat de belangstelling voor de biologische sector in de samenleving groeit en daarmee ook in ondernemersland. ‘Mogelijk moeten we op zoek naar een andere ruimte’, aldus voorzitter Bavo van den Idsert van beursorganisator Bionext.

Bio-beurs Zwolle ziet interesse voor biologisch flink groeien
Man in de Pan: de nutteloze broertjes van melkkoeien, melkgeiten en legkippen blijken toch wat waard.

De Bionext-voorzitter deed zijn uitspraak woensdag 23 januari op de beurs in Zwolle bij de aftrap van het onderzoek ‘Echte en Eerlijke Prijs’.

‘Iedereen die met biologisch bezig is, kan elkaar hier ontmoeten, trends waarnemen en op de hoogte blijven van producten, beleid en kennis’, legt beursmanager Miriam van Bree van Bionext even later uit. De vijfde Bio-beurs in Zwolle is bedoeld voor iedereen die bezig is met biologisch: iedere teler en producent in de keten, variërend van de bodembewerker (boer), tot en met de verwerker van de grond-stoffen, in producten voor de inwendige mens (voeding) of – ook een apart segment inmiddels – biologische drogisterijproducten (Pureness and Health).

Van Bree: ‘Gangbare boeren die willen leren van biologische boeren kunnen hier terecht, biologische boeren kunnen hun kennis verdiepen, de handel, de verwerking, winkeliers en ook de horeca presenteren zich. De beurs is er voor iedereen en de markt voor biologisch groeit hard.’

Minimaal 12.000 bezoekers

In 2018 –  toen koningin Máxima haar opende en het een dag later zo enorm stormde dat veel bezoekers thuisbleven – trok Zwolle tienduizend bezoekers. Dit jaar rekent beursorganisator Bionext op tenminste twaalfduizend belangstellenden. Het is de vijfde keer dat Bionext de beurs organiseert.

Bionext wordt gedragen door drie verenigingen: Biohuis (boeren en tuinders), BioNederland (producenten en handel) en de Biowinkelvereniging. In de toekomst komt daar nog een consumentenvereniging bij, zegt directeur Bavo van den Idsert. Doel is de Nederlandse biologische ketens van boer tot consument met elkaar te verbinden.

Live-cooking en een Duitslandpaviljoen

De beursvloer is groter dan eerdere jaargangen. Voor de bio-mechanische landbouwmachines is meer ruimte gekomen, Pureness and Health voor biologische drogisterijproducten heeft een eigen afdeling gekregen, het Foodplein biedt volop ruimte aan live-cooking, het Streekplein biedt ruimte aan streekproducten (van oesters tot kefir), er is een Demeterplein voor de bio-dynamische uitleg van de landbouw. En dit jaar is voor het eerst een Duitslandpaviljoen ingericht voor Duitse biologische bedrijven. Startende biologische ondernemers zijn te vinden op het Ondernemersplein. Daarnaast krijgt het workshop- en lezingenprogramma steeds meer body.

Man in de Pan

Food Designer en schrijver van het boek ‘Verrot Lekker’ Christiaan Weij toont wat hij met stiertjesvlees kan maken. Foto’s: AMR

Opvallend onderwerp in de vleessector is dit jaar Man in de Pan: de mannelijke dieren die vaak het onderspit delven bij de vrouwelijke soortgenoten moeten beter worden verwaard, vinden de biologische fokkers en telers. Ze hebben daartoe de handen ineen geslagen. Man in de Pan is een project van Bionext. Daarin werken biologische fokkers van geitenbokjes, haantjes en stiertjes samen, zodat ze dit ‘mannenvlees’ gezamenlijk kunnen afzetten aan de horeca en aan slagers.

Van Bree legt uit: ‘Dit mannenvlees ging eerder vaak weg naar de diervoederindustrie, want ze werden niet gefokt voor het vlees. Het ging om de legkippen, de koeien en de geiten, maar de sector wil het verhaal kloppend maken en voor de mannelijke dieren ook afzet vinden. Dat is het project Man in de Pan: we willen er slagers en horecakoks voor warm laten lopen.’

Vlees met een mooi verhaal

Voor slagers zijn deze producten heel interessant, zegt De Bree, die ziet dat consumenten van de slager iets anders verwachten dan bij de supermarkt.. ‘Ze kunnen een bijzonder verhaal vertellen, een kloppend verhaal want je voorkomt verspilling. En het is prima, biologisch vlees.’

Zo’n verhaal draagt ook bij aan de maatschappelijke wens dat mensen minder, maar wel goed vlees willen eten, van dieren die het goed hebben gehad op het biologische bedrijf. ‘Hoe mooi is het als je dat aan de consument kunt vertellen? Je kunt een onderscheidend aanbod ten opzichte van de supermarkt in de winkel leggen. De diversiteit van biologisch wordt steeds hoger, dat zie je ook bij Vion en Ecofields.’

 

Reageer op dit artikel