nieuws

Verspakket rukt op ten koste van maaltijdbox

Nieuws 169

Aanbieders van maaltijdboxen verliezen terrein in Nederland. Tegelijkertijd stijgen de verkopen van verspakketten in supermarkten hard door.

Verspakket rukt op ten koste van maaltijdbox

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat in het lopende jaar tot en met het derde kwartaal de klantenkring van leveranciers van maaltijdboxen met 17 procent is gedaald. Nog maar 2,9 procent van de Nederlandse huishoudens is klant bij Hello Fresh en andere aanbieders van maaltijdboxen. Een jaar eerder was 3,5 procent van de Nederlandse huishoudens klant.

Hello Fresh heeft ruim helft markt in handen

Het aantal keren dat klanten een maaltijdbox kopen bleef met 11,5 keer per jaar vrijwel ongewijzigd. Dat geldt ook voor het besteed bedrag per kopend huishouden, €43,15. HelloFresh heeft ruim de helft van de markt in handen.

Bijna kwart huishoudens koopt verspakket

De opmars van verspakketten in de supermarkten gaat intussen onverminderd voort. Waar in het lopende jaar tot en met het derde kwartaal in 2017 nog 19,6 procent van de huishoudens een verspakket kocht, is dat percentage in dezelfde periode dit jaar gestegen naar 24,7 procent. Klanten kopen ook vaker verspakketten, 4,7 keer per jaar tegen 3,8 keer vorig jaar.

AH is dominante verkoper, gevolgd door Lidl

Huishoudens met kinderen en tweeverdieners vormen de motor achter de groeiende verkopen van de verspakketten. AH is de dominante verkoper, gevolgd door Lidl.

Reageer op dit artikel