nieuws

AH past website over Greenfields aan na onderzoek Wakker Dier

Nieuws 741

Supermarktketen Albert Heijn past een uitspraak op de eigen website aan over het welzijn van Ierse Greenfields-runderen. Aanleiding hiervoor is een onderzoek van Wakker Dier.

AH past website over Greenfields aan na onderzoek Wakker Dier
Wakker Dier stelt misstanden vast in de Ierse rundveehouderij, Foto: Wakker Dier

Uit dit onderzoek blijkt dat veel Ierse runderen op harde, betonnen roostervloeren staan, terwijl Albert Heijn claimt dat ‘deze koeien in de winter in comfortabele ruimtes leven’.

In de winter van 2017-2018 bezocht een undercover onderzoeksteam in opdracht van Wakker Dier 13 Ierse rundveehouderijen. Het team trof geregeld erg vervuilde en volle stallen aan. Det meldt het nieuwsmedium voor de retail, Distrifood.

Het merk Greenfields wordt door Albert Heijn voorgesteld als diervriendelijk geproduceerd. De supermarkt vergelijkt Greenfields met scharrelrundvlees. Met als ‘enig verschil dat Greenfields-runderen wel gecastreerd mogen worden.’

Toegang tot een zacht ligbed

Maar er zijn meer verschillen, zegt Wakker Dier. Bij scharrelrundvlees moeten de runderen toegang hebben tot een zacht ligbed. En is verdoving bij onthoornen verplicht. Ook worden harde voorwaarden gesteld aan de minimale leefruimte van een rund. Daar zou bij de Greenfields-runderen niet aan worden voldaan.

Albert Heijn is volgens de actiegroep niet de enige supermarktketen die een te rooskleurig beeld schetst van het welbevinden van Ierse runderen. In het supermarktmagazine ‘Hallo’ van Jumbo stond dat ‘de standaarden waar Iers rundvlees aan moet voldoen, tot de hoogste ter wereld behoren’.

‘Iers keurmerk stelt weinig voor’

Jumbo hanteert net als Albert Heijn het Ierse SBLAS-keurmerk. Wakker Dier stelt op basis van eigen onderzoek dat dit keurmerk weinig voorstelt op het gebied van dierenwelzijn; het voldoet lang niet aan de welzijnseisen van één ster Beter Leven van de Dierenbescherming.

Reageer op dit artikel