nieuws

Horecava InnovationLab focust op eten in relatie tot leefstijl

Nieuws 166

De Horecava 2019 presenteert opnieuw het InnovationLAB. Deze editie staat volledig in het teken van Food Culture: de manier waarop mensen omgaan met eten in relatie tot hun leefstijl. Daarnaast biedt de Horecava ruimte aan diverse battles. Het thema van 2018 ‘Proef de toekomst’ blijft in 2019 overeind.

Horecava InnovationLab focust op eten in relatie tot leefstijl
Het InnovationLab kijkt naar eten in relatie tot leefstijl. Foto: Horecava

De 63ste Horecava gaat op 7 januari 2019 van start en duurt tot en met 10 januari. De beurs in de RAI in Amsterdam biedt met ruim 700 standhouders alles voor en door de foodservice-industrie: trends op het gebied van bakkerij, vlees, vega(n), dranken, dienstverlening, fastservice, grootkeuken, inrichting, koffie thee en cacao. Food in de breedste zin van het woord en innovaties op allerlei gebied. De beurs is groter dan ooit, beursbezoekers kunnen een app downloaden om goed wegwijs te worden.

Ruim 66.000 horecaprofessionals van ruim 40.000 geïnteresseerde bedrijven zijn op zoek naar trends en nieuwe producten en diensten. De beurs is groter dan ooit, omdat horeca op steeds meer plekken te vinden is (blurring) en disciplines naar elkaar toe groeien. Horecava en bakkerij zijn daarvan een goed voorbeeld, maar voor de slager geldt net zo goed dat hij steeds meer kok en traiteur wordt.

Lab in teken van Food Culture

In de wereld van snel veranderende consumentenbehoeften en -gedrag, moet de foodservice goed voorbereid zijn op de toekomst, vindt de beursorganisatie. Mede daarom introduceert Horecava in samenwerking met diverse partners op InnovationLab 2019 ‘Food Culture’.

Hier kunnen foodservice professionals in verschillende werelden zien, proeven en ervaren hoe in te spelen op deze veranderingen. De werelden die gepresenteerd worden zijn: All Day Breakfast, Next Level Kitchen, Personalised Care, High Traffic/Convenience, Healthy Functional, Evening: No, low or pro? (sucre, alcohol) en Foodretail.

Consument stijlt leven rondom food

Volgens Misset Horeca – vakblad voor horecaprofessionals – heeft de consument nog nooit zoveel aandacht gegeven aan food. Kookprogramma’s scoren beter dat talkshows, food bloggers schrijven bestsellers en de consument verblijft hele dagen in een restaurant of café. Deze ontwikkelingen resulteren in een consument die zich graag laat inspireren op het gebied van eten, drinken en beleving, maar is kritischer dan ooit. De foodservice-professional staat daarmee voor grote uitdagingen.

Theaterprogramma

Iedere beursdag start in het InnovationLab van 9.00 tot 11.00 uur met een theaterprogramma waarin sprekers worden afgewisseld met ronde tafelsessies waar experts hun ideeën en ervaringen voor het voetlicht brengen. Nieuw is het StartupLAB, waar dertig tot vijftig startups uit de branche zich presenteren en bezoekers krijgen de kans om samen innovatieve oplossingen te bedenken voor uitdagingen die te maken hebben met food culture.

Street Takeover

Een nieuw event die Horecava samen met horeca-ondernemers in Amsterdam organiseert is de  Horecava Street Takeover in de Reguliersdwarsstraat. Op 7, 8 en 9 januari 2019 kunnen bezoekers van de Horecava hun beursbezoek verlengen met een bezoek aan deze straat met een gevarieerd horeca-aanbod.

 

Reageer op dit artikel