nieuws

Dutch Agri Food Week: wat eten we in 2050?

Nieuws 215

De Dutch Agri Food Week (DAFW) is vrijdag 5 oktober in Den Haag afgetrapt door landbouwminister Carola Schouten en duurt nog tot en met dinsdag 16 oktober. Met ruim 300 organisaties en 175 events op ruim 1000 locaties is DAFW het grootste event in Nederland over voedsel en voedselproductie. Belang van het verhaal achter voedsel […]

Dutch Agri Food Week: wat eten we in 2050?
Landbouwminister Schouten geeft de aftrap in Den Haag. Foto: DAFW

De Dutch Agri Food Week (DAFW) is vrijdag 5 oktober in Den Haag afgetrapt door landbouwminister Carola Schouten en duurt nog tot en met dinsdag 16 oktober. Met ruim 300 organisaties en 175 events op ruim 1000 locaties is DAFW het grootste event in Nederland over voedsel en voedselproductie.

Belang van het verhaal achter voedsel

De minister benadrukt hoe belangrijk het is om het verhaal achter ons voedsel te vertellen en de consument te betrekken bij de productie van ons voedsel. ‘Dat helpt bij het maken van de juiste keuzes tijdens het doen van de boodschappen. Wij mogen trots zijn op onze boeren en tuinders die elke dag werken aan lekker, veilig, gezond en duurzaam voedsel.’

Op meer plekken in Nederland ging DAFW vrijdag van start: van de Frisian Foodture in Friesland, het Kindermenu 2.0 in Drenthe tot de opening van de Zeeuwse editie van #DAFW18. Op de Brightlands Campus in Venlo doken ruim 300 ondernemers, wetenschappers, studenten en vertegenwoordigers uit de overheid in de toekomst van ons voedsel. Onder de titel ‘Tomorrow’s Food’ kwamen drie wetenschappers aan het woord en pitchten 13 agro-food innovators hun product of dienst. Aansluitend maakten bezoekers op het innovatieplein kennis met de nieuwste ontwikkelingen binnen de agro-food sector.

Bedank de boer

De Dutch Agri Food Week staat niet alleen in het teken van voedsel, de mensen die het produceren en de waardering die consumenten daarvoor mogen hebben, maar ook alle aanpalende sectoren die daar een belangrijke rol in hebben. De minister roept consumenten op de komende week eens langs te gaan bij de boer. ‘Praat niet alleen over de boer, maar ook met de boer. En als u daar zin in heeft, bedank dan ook die boer voor alles wat hij voor ons doet.’

Ook de productie van vlees en vleesvervangers krijgt aandacht. Zaterdag 13 oktober organiseren boeren van LTO Nederland ‘Bakkie bij de boer’. Consumenten kunnen zo zien wat er allemaal gedaan moet worden voor dat een stukje vlees bij de specialist, de slager, ligt.

Vleesvervangers

Bij Wageningen University kon de jeugd vleesvervangers maken, een hot topic als het gaat om duurzaamheid en klimaatbeheersing

Als voorbeeld wordt onder meer designer Carolien Niebling aangehaald door DAFW/ Niebling heeft als doel om de slager te helpen bij het evolueren van de worstéén van ’s werelds eerste voedselproducten die door de mens is ontworpen en volgens haar het is het schoolvoorbeeld van efficiënte vleesverwerking, ontworpen om dierlijke eiwitten in tijden van schaarste beschikbaar te maken.

De designer heeft in haar project ‘The Future Sausage’ de worst getransformeerd tot een product dat vleesconsumptie juist terugdringt, daarvoor vulde ze worsten met insecten, appels en andere plantaardige ingrediënten. Deze worsten helpen bij de introductie van nieuwe ingrediënten – zoals insecten – en stimuleren het gebruik van plantaardige ingrediënten. Carolien: ‘Mijn werk slaat een brug tussen wetenschap en eten, waarbij design als medium fungeert. Eten is fascinerend omdat het blijft evolueren. De worst is meer dan 5000 jaar geleden uitgevonden en heeft zich sindsdien voortdurend ontwikkeld. Voor mij is het een echt designvoorwerp.’

Grootste Groentekraam: 200 meter

DAFW opende met de ‘Grootste Groentekraam’ in samenwerking met Albert Heijn. ‘Dutch Agri Food Week draait om ontmoeten, informeren, inspireren en innoveren’, zegt Elies Lemkes, voorzitter Stichting Dutch Agri Food Week.’De grootste groentekraam is een voorproefje hiervan.Op de markt presenteren de telers hun producten van Nederlandse bodem geserveerd met verhalen van het boerenland.’

Bij de kraam konden bezoekers voor vijf euro een zak vullen met verse groenten naar keuze en met de telers in gesprek gaan. De opbrengst en de producten die overblijven zijn bestemd voor de Voedselbank Haaglanden. ‘Albert Heijn wil klanten alle ingrediënten voor een beter leven bieden en daar maakt lekker, vers en gezond eten een belangrijk onderdeel van uit. Het is daarom niet meer dan logisch dat wij een bijdrage leveren aan de Dutch Agri Food Week’, aldus Marit van Egmond, commercieel directeur van Albert Heijn en lid van het Topteam Agri & Food.

Het complete programma

Tijdens Dutch Agri Food Week, van 5 tot 16 oktober, is er veel meer te beleven in de wereld van agri, tuinbouw en food. Klik hier voor het complete programma.

 

 

Reageer op dit artikel