nieuws

Air Products voegt aroma’s toe op verpakte voedingsmiddelen

Nieuws 237

Het Amerikaanse bedrijf Air Products introduceert een systeem om natuurlijke aroma’s in verpakkingen te injecteren. Het is een nieuwe manier om de zintuigelijke ervaring van consumenten spectaculair te verbeteren, meldt het bedrijf.

Air Products voegt aroma’s toe op verpakte voedingsmiddelen
In een vershoudverpakking zou met het nieuwe systeem aroma kunnen worden toegevoegd.

Het systeem van Air Products heet Freshline® Aroma MAP™. Het injecteert natuurlijke aroma’s zoals essentiёle oliёn in de verpakking, gelijktijdig met modified atmosphere packaging-gas (MAP). Zo worden houdbaarheid en zintuigelijke ervaring gecombineerd in de verpakking. Voor producenten van voedingsmiddelen is het een nieuwe manier om natuurlijke aroma’s aan verpakte voedingsmiddelen toe te voegen, wat het koopgedrag gunstig kan beïnvloeden.

Volgens Air Products zijn producenten van voedingsmiddelen continu op zoek naar manieren om een blijvende indruk op de consument te maken. Het reukorgaan wordt beschouwd als het krachtigste zintuig van de mens. ‘De markt voor verpakte voedingsmiddelen blijft groeien. Ook voor voedingsproducten die verpakt worden onder gemodificeerde atmosfeer is er nog veel potentieel. Het gebruik van natuurlijke aroma’s die de zintuiglijke ervaring van de consument versterken, biedt producenten uitstekende mogelijkheden’, zegt Ann Callens, Food & Cryo Segment Manager bij Air Products.

Systeem gaat retouren tegen

De technologie heeft volgens het bedrijf, met een Nederlandse vertegenwoordiging in Halfweg, ook potentie om de verspilling van voedsel tegen te gaan en vermindert het risico op het terugsturen van niet-verkochte producten.  Het gebruik van specifieke essentiële oliën kan – vergeleken met standaard MAP – leiden tot een nog langere houdbaarheid van het product.

Clean Label-claim

De natuurlijke essentiёle oliёn of aroma’s, die met het Freshline® Aroma MAP™ systeem in de verpakking geïnjecteerd worden, komen tegemoet aan de stijgende vraag naar Clean Label ingrediënten. Het toevoegen van geuren die emoties triggeren helpt voedingsbedrijven om een emotionele band met hun klanten te creëren. Zintuiglijke marketing is de laatste jaren sterk in opmars. Dat is niet alleen trendy maar vooral zeer efficiënt en biedt een waaier aan mogelijkheden voor de voedingsmiddelenindustrie.

‘Je kunt spreken van een win-win situatie voor alle betrokkenen. Ons systeem wordt eenvoudigweg geïntegreerd in de bestaande verpakkingslijn. Het toevoegen van aroma’s kan een meerwaarde betekenen voor tal van voedingsmiddelen, waaronder bewerkt vlees, gedroogde producten en bakkerijproducten’, aldus Ann Callens.

Reageer op dit artikel