nieuws

Ludieke actie: vakkenvullen tegen Jumbo-kiloknallers

Nieuws 201

Actiegroep Wakker Dier belooft Jumbo een dagje vakken te komen vullen als de keten stopt met kiloknallers.

Ludieke actie: vakkenvullen tegen Jumbo-kiloknallers

Dat blijkt uit een spotje dat vanaf maandag 10 september op de radio is te horen. ‘Jullie hebben allemaal van die fantastische aanbiedingen waaronder supergoedkope kiloknallers. Wakker Dier heeft nu ook eens een aanbieding. Jullie stoppen met kiloknallen, dan komt Wakker Dier een dagje vakkenvullen. Want kiloknallers, dat kun je niet verkopen, strak gevulde vakken wel. Deze aanbieding is geldig tot en met 20 september’, luidt de tekst van de radiocommercial.

De radiocommercial van Wakker Dier

(tekst loopt door onder het fragment)

Jumbo hoog in ranglijst kiloknallers

Wakker Dier zegt Jumbo aan te spreken omdat de keten in de eerste helft van het jaar hoog eindigde in de kiloknallerranglijst van de actiegroep. Daarin worden twaalf supermarktketens met elkaar vergeleken. Volgens Wakker Dier staat Jumbo hoog in die lijst omdat jumbo meer aanbiedingen voor vlees zonder keurmerk had dan voor vlees met een welzijnskeurmerk. ‘Maar liefst 65 procent van de vleesaanbiedingen bij Jumbo is een kiloknaller. Alleen regionale supermarktketen Deen scoort in dit opzicht nog slechter, met 66 procent kiloknallers’, aldus Wakker Dier.

Dierenwelzijn

De radiospot tegen Jumbo is volgens Wakker Dier onderdeel van de kiloknallercampagne. Sanne Hilhorst van Wakker Dier laakt de ketens die met kiloknallers klanten proberen te lokken. ‘Eenmaal in de winkel neemt de klant niet alleen kiloknallervlees mee, maar ook andere producten. En daar maakt de supermarkt winst op.’ Volgens haar hebben supermarkten juist de macht om hun klanten ervan te overtuigen dat het niet alleen om de laagste prijs gaat, maar om dierenwelzijn. ‘Als supermarkten dat consequent zouden doen, zou dat voor heel veel dieren een verschil maken.’

AH en Plus meeste keurmerkaanbiedingen

Plus Jumbo staat samen met Hoogvliet en Albert Heijn op plaats 3 in de kiloknallerranglijst van Wakker Dier. Deen en het verdwijnende Emté staan respectievelijk op plaats 2 en 1 in de lijst die samengesteld wordt op basis van het absolute aantal kiloknallers en de verhouding met aanbiedingen van vlees dat wel een keurmerk heeft. Plus is de enige keten in de lijst die in het eerste halfjaar meer aanbiedingen had voor vlees en vleeswaren met een keurmerk (450) dan voor vlees zonder keurmerk (267). AH heeft in absolute aantallen (592) de meeste aanbiedingen met een keurmerk, maar scoort volgens Wakker Dier toch slecht door het hoge (713) aantal kiloknallers.

De ranglijst zoals Wakker Dier die samenstelt

Bron: Wakker Dier

 

Reageer op dit artikel