nieuws

‘Belgen experimenteren meer op barbecue dan Nederlanders’

Nieuws 247

Inwoners van België experimenteren gemiddeld meer met nieuwe kooktechnieken op de barbecue dan Nederlanders. Dat blijkt uit het Nationale BBQ Onderzoek van Trendbox (powered by Motivaction) en Activate&Co, dat dit jaar in Nederland voor de vierde en in België voor de eerste keer is uitgevoerd.

‘Belgen experimenteren meer op barbecue dan Nederlanders’
Archieffoto: Vleesmagazine

Barbecueën is in Nederland en België zeer populair: negen op de tien Nederlanders en acht op de tien Belgen maken jaarlijks minimaal één barbecue mee; de meesten van hen doen dat nog veel vaker. Dat is één van de uitkomsten van het onderzoek dat dit jaar in Nederland voor de vierde en in België voor de eerste keer werd uitgevoerd. In beide landen participeerden representatieve steekproeven van achthonderd consumenten tussen de 18 en 70 jaar in het onderzoek.

Wezenlijk anders

In beide landen wordt evenveel plezier beleefd aan barbecueën. Het productaanbod op een gemiddelde barbecue is in beide landen echter wezenlijk anders. Ook zijn Belgen leergieriger, al verder met experimentele kooktechnieken en enthousiaster over het hele jaar door barbecueën.

Nieuwe kooktechnieken

‘Er was het afgelopen jaar weer volop aandacht voor nieuwe kooktechnieken op de barbecue, maar die aandacht loopt vooruit op de gebruiken die nog heersen. Want in beide landen prevaleert het klassieke barbecueën – vlees, kipsaté, eventueel nog een visje of groente en wat kant-en-klare sausjes – nog ruimschoots boven de meer experimentele technieken’, aldus de onderzoekers. ‘Belgen zijn al wel wat verder: van hen experimenteert een derde (34 procent) met een zekere regelmaat, waar dat in Nederland nog maar een kwart (26 procent) is.

Plezier

Uit het onderzoek komt naar voren dat inwoners van gemiddeld wel wat vaker barbecueën dan Nederlanders: één op de vijf Belgen staat zelfs minimaal tien keer per jaar achter of bij de grill. In beide landen is het plezier dat men aan barbecueën beleeft, groot. ‘De meest recent bijgewoonde barbecue wordt in Nederland met 7,7 beoordeeld, in België zelfs met een 7,9. Omgekeerd is de groep die helemaal niets met dit fenomeen heeft, in beide landen zeer klein. In België gaat het om 6, in Nederland om 7 procent van de consumenten.’

Nederlanders zuiniger

Groot is het verschil tussen beide landen, als het gaat om de aanschafplannen voor nieuwe apparatuur. ‘Begin juli was 14 procent van de Belgen van plan een nieuwe barbecue te gaan kopen, tegen een schamele 6 procent in Nederland’, stellen de onderzoekers. ‘De aspecten waar kopers in spe dan op letten, verschillen ook in sterke mate. Bij onze zuiderburen gaat de beurs sowieso wijder open, gaat men vaker (73 procent) dan in Nederland (59 procent) bij voorkeur naar een fysieke winkel en is er veel aandacht voor merk, kleur, design en de verschillende gebruiksmogelijkheden. Nederlanders denken vaker aan een online aankoop, met een veel lager budget dan de Belgen in gedachten hebben. En het nieuwe apparaat moet voor hen vooral ‘veilig‘ zijn.’

Aanbod wezenlijk anders

Het plezier op een gemiddelde barbecue is in beide landen even groot, maar het aanbod is toch wezenlijk anders. In Nederland ligt er beduidend vaker kip op de grill, en worden er ook meer vegetarische vleesvervangers ingekocht. In België doet men veel vaker iets met aardappels en/of groente dan in Nederland.

Cultureel-gastronomische verschillen

Vlees is in beide landen op negen van de tien barbecues voor handen. ‘Maar bij de vleessoorten stuiten we op grote cultureel-gastronomische verschillen. In België zijn braadworst (55 procent) en spareribs (43 procent) de meest populaire soorten, in Nederland hamburgers (70 procent) en speklapjes (53 procent).’

Saus

Bij de zuiderburen doet de barbecueër er zich veel vaker te goed aan lamsvlees, kebab en merguez, terwijl iets noordelijker karbonaadjes, varkensfilet en shaslick op hun bereiding liggen te wachten. ‘En waar Belgen één en ander versieren met mayonaise of ketchup van Devos & Lemmens en Heinz, brengen Nederlanders hun bordjes op smaak met saté- of knoflooksaus van Wijko, Calvé en Remia.’

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk dan snel ons Barbecue Dossier

Reageer op dit artikel