nieuws

Wakker Dier richt pijlen op Kentucky Fried Chicken (KFC)

Nieuws 272

Wakker Dier vindt dat fastfoodketen Kentucky Fried Chicken (KFC) moet stoppen met de verkoop van plofkip. De actiegroep noemt KFC voortaan Kentucky Fried Plofkip (KFP).

Wakker Dier richt pijlen op Kentucky Fried Chicken (KFC)
Foto Shutterstock

De actiegroep begon 2012 met zijn acties tegen supermarkten rond de verkoop van wat door Wakker Dier als plofkip wordt omschreven. ‘Hierdoor is de plofkip inmiddels verbannen uit het versvleesschap van de supermarkten. Ondertussen gaat in veel horecagelegenheden de verkoop van plofkip door, met name in fastfoodrestaurants. Wakker Dier blijft campagne voeren totdat ook deze plofkipvrij zijn’, stelt de actiegroep in het persbericht rond de nieuwe campagne.

Kentucky Fried Plofkip

Kentucky Fried Chicken is het nieuwe mikpunt vanwege de opmars van de keten in Nederland. Volgens de organisatie is het één van de laatste grote bedrijven die de kipsoort nog verkoopt. ‘KFC verkoopt gepaneerde plofkip, in grote hoeveelheden en tegen heel lage prijzen. Veel dierenleed dus’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. De door de organisatie ontwikkelde campagne is een parodie op de commercials zoals KFC die zelf uitzendt.

(tekst loopt door onder de video)

Vorige maand Deen onder vuur

Vorige maand nog mikte Wakker Dier met radiospotjes op supermarktketen Deen, meldt nieuwsblad Distrifood. Deze waren gericht op het andere speerpunt van de organisatie, de strijd tegen wat Wakker Dier omschrijft als kiloknallers. Dat is volgens de huidige defnitie van de term van de actiegroep vlees zonder keurmerk. Het supermarktbedrijf antwoordde met de eerste radiocommercial op de landelijke radio in de geschiedenis van de regionale keten. Ook wees de keten erop dat Deen het grootste assortiment vleesvervangers heeft onder de Nederlandse supermarkten.

Reageer op dit artikel