nieuws

Online bestedingen aan food schieten omhoog

Nieuws 826

Nederlandse webwinkels hebben vorig jaar voor €22,5 miljard aan producten en diensten verkocht via het internet, een toename van 13 procent. De markt voor online food groeide bijna drie keer zo snel als de markt.

Online bestedingen aan food schieten omhoog
Shutterstock

Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK heeft verzameld in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. Het snelst stijgende segment bij online bestedingen is health & beauty met een toename van 46 procent in 2017. Food/nearfood zag de verkopen met 35 procent groeien. Home & garden groeide met 30 procent, terwijl schoenen & lifestyle (25 procent) en kleding (24 procent) ook flink groeiden.

Online nadert marktaandeel 10 procent

In 2017 heeft 95 procent van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Daarbij groeide het aantal aankopen (201,7 miljoen, plus 17 procent) harder dan de omzet (€22,5 miljard, plus 13 procent). Het deel van de omzet dat aan producten werd besteed bedroeg €12,7 miljard. Daarmee nadert online in Nederland de grens van 10 procent van de totale detailhandelsomzet. In 2017 ligt het percentage op 9,7 procent, 1,6 procentpunt meer dan in 2016.

Smartphone populairder dan tablet

Bij het onlineshoppen is de smartphone voor het eerst populairder dan de tablet: 28 procent gebruikte bij minimaal een van de aankopen een mobieltje, 24 procent een tablet.De laptop blijft met 52 procent nog de populairste manier om online te bestellen. De desktop neemt nog 33 procent voor zijn rekening.

Black Friday hielp omzet in vierde kwartaal

Nederlanders gaven in de laatste drie maanden van 2017 online veel meer geld uit dan in de andere drie kwartalen. Dat kwam mede door toenemend aantal zogenoemde koopfeestdagen, zoals Black Friday, waarbij vaak hoge kortingen gelden. Die online-uitgaven in het vierde kwartaal waren goed voor 6,9 miljard euro, 11 procent meer dan dezelfde periode in 2016.

Lees ook: ‘Food grootste groeier bij onlinebestedingen’

Reageer op dit artikel