nieuws

Bio-beurs Zwolle: insecten rukken op

Nieuws 905

Groen Natuurlijk, de Bio-beurs die 17 en 18 januari in de IJsselhallen in Zwolle plaatsvond, zit erop. De beurs is beide dagen druk bezocht. De eerste dag trok koningin Máxima, die de beurs opende, de nodige extra bezoekers. Ook de tweede dag werd, ondanks de zware storm die over Nederland raasde,  druk bezocht. Een impressie van de jongste trends.

Bio-beurs Zwolle: insecten rukken op
Insecten staan steeds vaker op de kaart van restaurants. Ook de Biobeurs deed duit in het zakje. Foto's: Anne Mieke Ravenshorst

De Bio-beurs in Zwolle is een beurs die aardige noviteiten en inzichten biedt. Alles wat wordt geboden is over het algemeen lekker puur, zoals Frank (eerlijk) thee-soorten, drankjes en siropen die JetDrinks importeert vanuit Denemarken tot Devon, Hippeas-chips gemaakt van kikkererwten die  worden geproduceerd met steun van Leonardo DiCaprio, Lovechock en de Organic Cookies van Farm Brothers.

Insecten en skinpacks

Ook aanbieders van vlees, vleeswaren en vleesvervangers waren op de beurs te vinden, zoals Kempen met kipdelen, biologische slager Eco Fields en Vion met De Groene Weg-slagerij. Maar er is meer, zo laat een ronde over de ruim opgezette beurs zien: de insecten rukken op.

Koningin Máxima kreeg bij de opening van de beurs op woensdag uitgebreid uitleg over de toepassingen van de diertjes, van chefkok Jeroen van Deursen van ’t Koetshuis in Rhederoord.

Kemper Kip

Kemper Kip introduceerde op de beurs sikverpakkingen voor hun kipdelen en kant-en-klaarproducten. De verpakking is nog in ontwikkeling, maar biedt momenteel in ieder geval een verlenging van de houdbaarheid met twee dagen. De mogelijkheden van de biologische afbreekbaarheid en de sleeve om de verpakking wordt nog nader onderzocht.

‘De kipdelen zoals drumsticks en dergelijke, kan de slager in bulk afnemen. Maar bijvoorbeeld biologische kippenlevertjes kunnen in deze verpakking worden ingevroren en in een diepvries worden gepresenteerd, waardoor het product door de verpakking heen toch goed zichtbaar blijft. En de houdbaarheid in de vriezer is voor de slager natuurlijk heel prettig’, legt commercieel manager Henri Verstappen uit. De folie is bovendien met een makkelijke beweging in één keer van het product af te trekken, aldus Verstappen, iets wat voor de consument nog wel eens een bottleneck is.

Eco Fields

De biologische slager van kalveren en lammeren Eco Fields uit Wekerom, liet de beursbezoekers kleine hamburgers proeven. Die werden gepresenteerd op een broodje van Le Perron (Market Group, waaronder marktbakker ’t Stoepje). Daarmee werkt Eco Fields samen, zodat broodje en burger op elkaar zijn afgestemd.

Eco Fields levert aan de slagerij vooral hele delen, waarmee de slagers zelf aan de slag kunnen. De biologische slachterij heeft circa 10 Groeneweg-slagers en 20 Keurslagers tot klant, naast natuurvoedingswinkels door het hele land. Per week verwerkt het bedrijf circa 30 kalveren en 30 lammeren, welke laatste worden geslacht door een slachthuis in Veenendaal. ‘We hebben een redelijk vast klantenbestand, de vraag naar biologisch vlees groeit licht’, aldus verkoopadviseur Remco Lieman.

 

Foto's

Reageer op dit artikel