nieuws

Slagerij Jacobs ging op inspiratietour in België voor verbouwing

Nieuws 224

De verbouwing van de winkel was voor Slagerij Jacobs in Vught tevens het moment om verder te gaan onder de vlag van Keurslager. Na met verschillende interieurbouwers gesproken te hebben viel de keuze op Frigomil uit België. ‘Dat was een goede keuze, zij hebben veel vernieuwende ideeën aangedragen’, vertelt Bart Jacobs.

Slagerij Jacobs ging op inspiratietour in België voor verbouwing
Ton Jacobs en zijn zoons Bart (links) en Joost. Foto: Fotopersburo Bert Jansen

De verbouwingsplannen hadden broers Bart (40), Joost (37) en vader Ton (65) al langer. ‘Eigenlijk al sinds het begin van de economische crisis.’ Hiervoor hebben de mannen meerdere gesprekken gehad met verschillende interieurbouwers. ‘Onder andere Techna Koude en KMI hebben we op bezoek gehad. Maar bij Frimogil hadden we vanaf het eerste gesprek een goed gevoel. Paul Verbelen van Frimogil vroeg gelijk goed door tijdens het eerste gesprek. Na dat gesprek had hij meteen een goed beeld voor ogen van wat wij precies wilden. De eerste tekening en prijsopgave bleken achteraf ook heel dichtbij het uiteindelijke resultaat te zitten.’

België
‘Paul Verbelen heeft ons met zachte dwang mee op pad genomen naar België om inspiratie op te doen. Daar hebben we veel mooie dingen gezien. Zo zagen we bij Slagerij Witdouck achter de toonbank lades met dieptekoeling. Daar lag zijn directe voorraad in.’ Dat wilde de mannen uit Vught ook. ‘Wij hebben in onze nieuwe winkel ook van die lades onder onze vleeswarenkast gemaakt. We willen ernaartoe om vanuit de lades te gaan verkopen, zodat de toonbank mooi vol blijft. Vroeger raakte de toonbank soms leeg bij drukte, dat wil je eigenlijk niet. Het oog wil ook wat. Een mooie volle toonbank doet verkopen.’

Ook voor de ruiten van de toonbank is de familie Jacobs geïnspireerd geraakt door een Belgische collega. ‘Vooraf hadden we het idee om mooie rechte ruiten in onze koelingen te plaatsen. Maar in de slagerijen die we in België hebben bezocht zagen we dat nergens. Bij Blockeel (in Oudenaarde) hadden ze gebogen ruiten zonder steunen, waardoor je alleen het product ziet. Dat vonden we heel mooi en uiteindelijk hebben we ook voor dat soort ruiten gekozen in onze winkel.’ Ook zijn de werkruimte en toonbank met 10 cm verhoogd, waardoor het product in de toonbank nog beter te zien is voor de klant.

In plaats van het oude systeemplafond heeft de winkel nu een gestuct plafond in België zie je nergens systeemplafonds, dus een systeemplafond is bij Frigomil nooit ter sprake gekomen. ‘Het is ideaal met schoonmaken, makkelijk afneembaar. Een systeemplafond heb ik eigenlijk altijd maar niets gevonden.’

Naast de lades met dieptekoeling, het plafond en de gebogen ruiten is er nog een grote verandering doorgevoerd in de winkel. ‘Door een aparte in- en uitgang te maken, hebben we voor routing in de winkel gezorgd. Voorheen hadden we dit eigenlijk niet. Toen pakten mensen het product wat ze nodig hebben en konden gelijk afrekenen. Nu zijn ze gedwongen om de hele winkel door te lopen, waardoor ze sneller in de verleiding komen wat extra’s mee te nemen. In België zie je dit soort winkelindelingen bijna overal, in Nederland begint het ook langzaam op gang te komen.’ De routing loodst de klanten langs een 15 meter lange toonbank (voorheen 9 meter) in de vorm van een U. Vanaf de ingang loopt een medewerker van de winkel met de klant mee langs de toonbank naar het einde waar de kassa staat. ‘Dat bevalt ons erg goed. Het werk heel rustig’, licht Bart toe. ‘Zowel voor de klant die rustig alle producten kan bekijken als voor de medewerkers in de slagerij nu we niet continue op en neer lopen achter de toonbank.’

Verkoopwagen
De verbouwing heeft vijf weken in beslag genomen. Naast de verbouwing in het interieur is er ook aan de zijkant van de slagerij een stuk bijgebouwd. Deze aanbouw is een jaar eerder gerealiseerd, hier zijn toen direct een grote koelcel en een vriescel geplaatst. ‘Vijf weken lijkt lang, maar dit werd door Frigomil van tevoren aangegeven. Het heeft ook geen dag langer geduurd dan die vijf weken. Dat vind ik prettiger dan dat een interieurbouwer zegt dat het twee weken gaat duren, maar het in de werkelijkheid een week langer blijkt te duren.’

In de vijf weken dat de winkel werd verbouwd heeft de slagerij zijn producten verkocht vanuit een verkoopwagen die voor de winkel stond. ‘Dat was wel behelpen, maar beter dan vijf weken gesloten te zijn. Maar ze hebben alles tot op de millimeter nauwkeuring gedaan. De afwerking is echt tip top.’

Nieuwsgierig
Diverse collega’s met verbouwingsplannen hebben inmiddels een kijkje genomen bij de verbouwde slagerij in Vught. ‘Zij reageren allemaal ontzettend positief. Met name de lades vallen hen op. Ook leveranciers zeggen dat ze vernieuwende ideeën terug zien in onze slagerij.’

Slagerij Jacobs is ontzettend tevreden over de verbouwing. ‘Alle keuzes zijn goed uitgepakt, er is ons echt niets tegengevallen. Dat heeft ook te maken met Paul Verbelen die ons namens Frigomil heeft geholpen. Hij droeg soms oplossingen aan, waar wij nog niet aan hadden gedacht. Ook nu we al een aantal weken geopend zijn komt hij nog regelmatig langs om te kijken hoe het gaat.’

Reageer op dit artikel