Nieuwe Schijf van Vijf: 'Minderen met vlees, vooral rood vlees'

Schijf-van-Vijf-vaknamen

Voor een gezond eetpatroon moeten mensen iedere week een keer peulvruchten eten en minderen met vlees, vooral rood vlees. Dat staat in de nieuwe Schijf van Vijf, die het Voedingscentrum dinsdag 22 maart heeft gepubliceerd. In de Schijf van Vijf zijn de voedingsadviezen van de Gezondheidsraad verwerkt.

Het Voedingscentrum raadt nu aan per dag 250 gram groente te eten, 50 gram meer dan in de vorige Schijf van Vijf. En waar voorheen het advies was: twee keer per week vis waarvan één keer vette vis, is dat nu teruggebracht naar eens per week vette vis. Ook adviseert het Voedingscentrum per dag 25 gram ongezouten noten en drie koppen groene of zwarte thee. Vruchtensap wordt niet langer aanbevolen. Eerder werd een glas vruchtensap nog aangeraden om de fruitconsumptie op te krikken, maar in de nieuwe Schijf van Vijf wordt het eten van fruit gezonder gevonden dan het drinken van sap.

Vleeswaren niet opgenomen

In de Schijf van Vijf zijn snoep, snacks, koeken, vleeswaren en zoet broodbeleg niet opgenomen. Dat betekent niet dat mensen dat niet moeten eten, zegt het Voedingscentrum, maar probeer het niet te vaak te doen, bijvoorbeeld hooguit drie tot vijf keer per dag iets kleins (vruchtenhagel op de boterham, een lepel satésaus bij de kipspies), en maximaal drie keer per week een grotere snack (croissant, klein zakje chips, stuk taart). Alcohol wordt ook niet aangeraden, maar voor wie het niet kan laten: maximaal één glas per dag is het advies.

Onbewerkt gezonder

Over het algemeen geldt dat onbewerkte producten gezonder zijn dan bewerkte producten. Die laatste bevatten vaak meer suiker, zout of verzadigd vet.

De Schijf van Vijf bestaat uit vijf vakken: groente en fruit; smeerbare vetten en bak- en braadproducten; vis, vlees, peulvruchten, ei, zuivel en noten; brood, graanproducten en aardappelen; dranken.

Klimaatverandering

Natuur & Milieu vindt dat het Voedingscentrum te weinig aandacht heeft besteed aan klimaatverandering, dierenwelzijn en antibioticagebruik. ‘Als je zo’n schijf uitbrengt moet je niet alleen consumenten de gezonde kant opsturen, maar ook zorgen dat de aarde en dieren gezond blijven. Dat betekent minder vlees en zuivel, en meer groente, bonen, peulvructen en vegaburgers.’

Ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel is kritisch. De organisatie betreurt de keuze om groentenconserven en smoothies in de ‘niet-Schijf van Vijf’ categorie te plaatsen. ‘Deze producten zijn voor veel mensen juist een makkelijke manier om de groenteconsumptie te vergroten. Zeker nu het zoutgehalte in groentenconserven drastisch is verlaagd’.

Lees ook
Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Vleesconsumptie blijft komende 10 jaar toenemen

Vleesconsumptie blijft komende 10 jaar toenemen

De vleesconsumptie blijft de komende tien jaar groeien, maar minder snel dan de afgelopen jaren. De vraag naar pluimveevlees stijgt het meest. Dat voorspellen OESO en FAO.

Nederlanders eten jaarlijks bijna 36 kilo vlees

Nederlanders eten jaarlijks bijna 36 kilo vlees

De Nederlandse vleesconsumptie ligt op bijna 36 kilo per jaar. Mannen eten gemiddeld 800 gram per week, vrouwen 550 gram. Dat is meer dan het advies van de Schijf van Vijf, namelijk maximaal 500 gram vlees. Het Voedingscentrum meer plantaardig en minder dierlijk eten. Dat is beter voor de gezondheid en het milieu.