'Nederlands vlees moet kwaliteitskeurmerk worden'

Vlees Meesterslager Wouter van de Veen_foto Koos_5

Foto: Koos Groenewold

"Nederlands vlees moet eigenlijk een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden." Dat zegt Laurens Hoedemaker, aankomend voorzitter van Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en de Vereniging van Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) in een interview met Foodlog en Boerenbusiness.

Vanaf 1 juli volgt Laurens Hoedemaker de huidige voorzitter Jos Goebbels op. Samen gaan zij in gesprek met Foodlog en Boerenbusiness. In het dubbel interview spreken zij onder andere over de stand van zaken en de toekomst van de vleessector, transparantie, vleesvervangers en kweekvlees. 

Hoedemaker ziet een belangrijke rol voor communicatie zodat de consument weet hoe goed en veilig Nederlands vlees is. "Dat moeten we zodanig goed doen, dat de kritische consument in Noord-West Europa de voorkeur geeft aan Nederlands vlees"zegt hij in het dubbelinterview. "Dat gebeurt nu al, maar moet nog verder groeien. Nederlands vlees wordt onder hoge welzijnseisen geproduceerd en Nederlands vlees moet eigenlijk een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden."

Jos Goebbels draagt op 1 juli de bestuurshamer over aan Laurens Hoedemaker. Hoedemaker studeerde diergeneeskunde in Utrecht en werkte als dierenarts. In 2007 trad hij in dienst van het ministerie van LNV en vervulde verschillende functies bij de Raad voor Dierenaangelegenheden, European Forum for Animal Welfare Councils en de Beheeradviescommissie voor de Oostvaardersplassen. Sinds 2014 is hij directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Daarnaast is hij sinds 2017 penningmeester van de Europese federatie van jagersverenigingen, FACE.

Lees het complete interview op Foodlog en Boerenbusiness.

Dossiers
Lees ook
‘Consument wil precies weten waar vlees vandaan komt’

‘Consument wil precies weten waar vlees vandaan komt’

Vleesbedrijf De Vries in Feanwâlden bestaat uit twee delen. “Enerzijds zijn we een horecagroothandel, momenteel met name richting de Oosterse horeca. Anderzijds zijn we producent van ambachtelijk gerookte spekartikelen.”

Fikse stijging vleesprijzen

Fikse stijging vleesprijzen

In de eerste helft van dit jaar zijn de vleesprijzen flink gestegen. Vooral rund- en kalfsvlees is aanzienlijk duurder geworden, met een prijsstijging van ruim 14 procent.

Vlees in de media - week 35

Vlees in de media - week 35

Lancering Nederland Vleesland, uitbreiding slagerij Jansen en en dreigend tekort aan CO2. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.