Nederlander winkelt flink vaker met mobiel

12 december 2016

Nederlanders doen steeds vaker aankopen met hun mobiele telefoon. In het derde kwartaal van dit jaar hebben 2,14 miljoen Nederlanders tenminste één keer iets via de mobiele telefoon besteld.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. Dit betekent dat 20 procent van de online shoppers weleens mobiel heeft besteld. Vorig jaar lag dit percentage in dezelfde periode nog maar op 14 procent. Met name personen in de leeftijd 15-39 jaar maken bovengemiddeld gebruik van hun telefoon. Binnen deze leeftijdscategorie heeft bijna een derde weleens gebruikgemaakt van hun smartphone om een online bestelling te plaatsen.

Marktaandeel van mobiel bestellen groeit

Het marktaandeel van mobiel bestellen, in aantal aankopen, is in een jaar tijd gestegen van 7 naar 9 procent. ‘De

stijging van het consumentenvertrouwen in Nederland zorgt ervoor dat de online bestedingen groeien als nooit tevoren. Steeds meer mensen ontdekken de gemakken van online shoppen en vooral de jongeren doen dit steeds vaker via hun smartphone’, zegt Gino Thuij van GfK in een toelichting op de cijfers.

Totale markt voor online blijft ook hard toenemen

De enorme groei van online als geheel zet zich ook voort. Het derde kwartaal van 2016 werden ruim 32 miljoen online aankopen gedaan als speelgoed en elektronica, bijna 20 procent meer dan het jaar ervoor. Ook gebruiken steeds meer mensen het internet om reizen te boeken en verzekeringen af te sluiten.

Alleen bestellen via de app

Het onderzoek bevat geen specifieke cijfers over foodverkoop. Uit andere bronnen is wel duidelijk dat het mobiel bestellen van maaltijden een grote markt is. Ook binnen supermarkten wordt het steeds makkelijker om via de mobiele telefoon boodschappen te doen. Nieuwkomer Picnic werkt zelfs exclusief met een app voor bestellingen.

grafiek-thuiswinkelen

Altijd op de hoogte blijven?