Mosa Meat wil binnen vijf jaar kweekvlees op de markt brengen

attachment-001_food-image-1327077-272x257

Binnen vijf jaar kweekvlees op de markt brengen, tegen een prijs van €10 tot €20 per kilo. Daarnaar streeft het nieuwe bedrijf Mosa Meat. Dat meldt de NOS.

Iniatiefnemers van het deze maand opgerichte Mosa Meat zijn volgens de NOS onderzoeker Mark Post en voedseldeskundige Peter Verstraate. Het was onderzoeker Post die in 2013 de eerste kweekvleeshamburger presenteerde in Londen. Een panel dat de hamburger van gekweekt vlees testte, vond het product, waarvaan de ontwikkeling meer dan €250.000 kostte, redelijke smaken, ondanks de afwezigheid van vet. Bovendien was de kweekvleeshamburger duur. 'We onderzoeken hoe we het productieproces kunnen opschalen, zodat het goedkoper wordt', citeert de NOS Post. Verder willen de initiatiefnemers de smaak te verbeteren, door vetweefsel aan het product toe te voegen.

Te duur

Verstrate noemt de €10 tot €20 die Mosa Meat voor het product denkt te gaan vragen, te hoog. 'Te duur natuurlijk voor hamburgervlees', aldus de voedseldeskundige tegenover de NOS-verslaggever. 'De voeding van de cellen maakt het voornamelijk duur. Maar je zult zien in de jaren daarna dat de voeding goedkoper wordt, simpelweg omdat er veel meer van geproduceerd gaat worden.'

 
Lees ook
Vaess anticipeert op wensen van de klant

Vaess anticipeert op wensen van de klant

Vorig jaar voerde het toenmalige Vaessen-Schoemaker als onderdeel van een rebranding een naamswijziging door. Het 76-jarige bedrijf ging voortaan door het leven als Vaess. Wat heeft geleid tot het succes – dat tot de dag van vandaag voortduurt – van dit voedingsingrediëntenbedrijf?

Energietransitie

Energietransitie

Het zal u niet ontgaan zijn. We moeten af van fossiele brandstoffen en vol inzetten op verduurzaming. Dat geldt zowel voor particulieren als voor ondernemingen. Welke ontwikkelingen zijn er?

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Migros Group, het grootste retailbedrijf van Zwitserland gaat investeren in de Israëlische kweekvleesproducent SuperMeat. Met deze samenwerking willen de bedrijven de productie en distributie van kweekvlees op commerciële schaal versnellen. Onderdeel van de overeenkomst is een investering van Migros in SuperMeat.