Minder vlees verkocht in Week Zonder Vlees

30 april 2018

In de Week Zonder Vlees is voor € 1,1 miljoen minder vlees verkocht in supermarkten dan in de weken ervoor. De verkoop van vleesvervangers steeg met ongeveer hetzelfde bedrag. Dit blijkt uit cijfers van IRI.

De initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees, Isabel Boerdam, riep Nederlanders op om van 5 tot 10 maart een week lang geen vlees en vis te eten en in plaats daarvan de mogelijkheden van de plantaardige keuken te ontdekken.

Veel supermarkten promootten in die week vleesvervangers. ‘En nu zien we dat dit soort maatschappelijke initiatieven dus werken’, laat Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI, weten. ‘De omzet van rund- en varkensvlees bij de gezamenlijke supermarkten lag 5 procent lager dan het gemiddelde in de weken daarvoor in 2018. Er lijkt een verschuiving plaats te hebben gevonden naar vleesvervangers.’

Vleesvervangers sterk promotiegedreven

Volgens IRI is de stijging in vleesvervangers sterk promotiegedreven, doordat ketens volop vleesvervangers in promotie verkochten. Bij kip wordt de dalende trend niet waargenomen. Sterker nog, procentueel is 3 procent meer kip verkocht dan in de weken daarvoor. De Week Zonder Vlees keert jaarlijks terug.

Lees ook: Supermarkten partner vleesloze week

Altijd op de hoogte blijven?