Minder verantwoord vlees bij supermarkten

attachment-001_food-image-VLS13007I01

AMSTERDAM - Vergeleken met medio 2010 wordt er minder verantwoord vlees aangeboden in supermarkten. Dat concludeert Varkens in Nood in de Supermarktmonitor 2011.

AMSTERDAM - Vergeleken met medio 2010 wordt er minder verantwoord vlees aangeboden in supermarkten. Dat concludeert Varkens in Nood in de Supermarktmonitor 2011.

In de vorige monitor betrof het in 10% van de gevallen een verantwoorde aanbieding, dat percentage is nu gedaald naar 8%. Biologisch en vleesvervangers tellen de meeste verantwoorde aanbiedingen: beide ongeveer 3%. Varkens in Nood heeft gedurende 12 weken van elf supermarkten de aanbiedingen van gangbaar vlees, biologisch vlees en vleesvervangers bijgehouden. Ook zijn aanbiedingen in het tussensegment opgenomen.

Varkensvlees

Varkensvlees is nog steeds een stuntproduct. Meer dan de helft van het aantal aanbiedingen – gangbaar en biologisch – bestaat uit varkensvlees. Kip is dit keer varkensvlees gepasseerd wat betreft de hoogste gemiddelde korting per aanbieding.

Kortingen kunnen flink oplopen: zo verkocht Albert Heijn 250 gram slavinken van 4,75 euro voor 1,37 euro een prijsverschil van 71%. Ook Super de Boer knalt met een kilo kippenbouten van 3,99 euro voor 1,94 euro. De korting die supermarkten geven op verantwoord vlees (tussensegment en biologisch) is lager dan die op gangbare vleesproducten. Wel is de gemiddelde korting voor biologisch vlees gestegen van 23% naar 28%.

Klik hier voor de Supermarktmonitor 2011

Lees ook:
Meer verantwoord vlees bij supers (20 augustus 2010)
Jan Linders kiest voor ongecastreerde beren (26 juli 2010)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Meer berichten over Varkens in Nood


 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Plantaardig vlees blijft nicheproduct in Verenigde Staten

Plantaardig vlees blijft nicheproduct in Verenigde Staten

De hausse rondom plantaardig vlees lijkt voorbij te zijn in de Verenigde Staten. De aandelenkoersen van plantaardige producenten Beyond Meat en Impossible Foods zijn weggezakt en de consumenten haken af. Dat meldt het FD.

New-Meat, 100% plantaardig met de smaak en textuur van vlees

New-Meat, 100% plantaardig met de smaak en textuur van vlees

“We denken dat we uiteindelijk de koe kunnen verslaan”, zegt Edwin Bark, senior vicepresident bij Redefine Meat. Het bedrijf maakt 100% plantaardige producten met de smaak en textuur van vlees. Ze zijn de overall winnaar van de Horecava Innovation Award die op 9 januari uitgereikt zijn op Horecava.

Redefine Meat wint Horecava Innovation Award

Redefine Meat wint Horecava Innovation Award

De plantaardige vleesproducent Redefine Meat is de overall winnaar van de Horecava Innovation Award. Tijdens de opening van de Horecava op maandag 9 januari reikte juryvoorzitter Puck Wilbers de verschillende awards uit.