Meatable en DSM ontwikkelen samen kweekvleesmedium

14 september 2021 Mischa Brendel Meatable

Meatable slaat de handen ineen met DSM om groeimedia voor kweekvlees te ontwikkelen.

Kweekvlees of gecultiveerd vlees staat nog in de kinderschoenen. Een van de grootste uitdagingen bij de ontwikkeling ervan is het groeimedium waarin het gekweekte vlees kan groeien. Kweekmedia zijn vloeistoffen gevuld met onder meer koolhydraten, eiwitten, vitamines en zouten.

 

Technologische doorbraak

Naar schatting vormen groeimedia een kostenpost van 50 tot 90 procent op de productie van gecultiveerd vlees. Er wordt gezocht naar (technologische) doorbraken om die kosten flink te drukken. De samenwerking tussen Meatable en DSM richt zich echter niet uitsluitend op een goedkopere productie van groeimedia voor gecultiveerd vlees; de twee bedrijven trekken ook samen op in de ontwikkeling van gecultiveerd vlees dat qua smaak en structuur exact overeenkomt met die van conventioneel vlees.

Krijn de Nood, de CEO en medeoprichter van Meatable: “We ontwikkelen gecultiveerd vlees op basis van een efficiënt en duurzaam productieproces dat de gezondheid en het welzijn van dieren respecteert. Door onze krachten te bundelen met DSM, een wereldwijd leider op het gebied van biotechnologie kunnen we onze research & development-activiteiten aanzienlijk bespoedigen.”

 

Investering

DSM droeg eerder al bij aan de ontwikkeling van het gecultiveerde vlees van Meatable: DSM Venturing, de investeringstak van Koninklijke DSM, maakt deel uit van een consortium van financiers dat bijdroeg aan de recente kapitaalinjectie van 47 miljoen dollar in het kweekvleesbedrijf.

Altijd op de hoogte blijven?