ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT vegaburger veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

De meeste producenten van plantaardige vleesvervangers gebruiken soja geïmporteerd uit Zuid- of Noord-Amerika als proteïnebron. ME-AT the Alternative start de teelt van veldbonen voor eiwitproteïne in Nederland. Sinds september vorig jaar gebruikt ME-AT de eiwitopbrengst van de eerste 30 hectare veldbonen voor de productie van o.a. hamburgers op plantaardige basis. Dit jaar is de productie uitgebreid tot 60 hectare. Oorspronkelijk waren alleen Nederlandse boeren betrokken bij het project, maar ME-AT werkt momenteel ook aan overeenkomstige modellen met Duitse en Belgische retailers en bijbehorende boeren.

Veldbonen

Veldbonen, ook wel fababonen genoemd, bevatten vergeleken met andere peulvruchten de meeste eiwitten per hectare. Ook halen de planten stikstof uit de lucht en dragen ze bij aan extra biodiversiteit op de akkers. ME-AT zet de proteïnen uit veldbonen om in ‘getextureerd plantaardig eiwit (TVP)’.

De producten van ME-AT the Alternative worden geproduceerd en verpakt als huismerk van retailers. Het assortiment bestaat uit onder meer plantaardige burgers, gehakt, runderstukjes en alternatieven voor kip en vis.

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Lees ook
De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

‘Geen concessies aan smaak; consument wil lekker eten’

‘Geen concessies aan smaak; consument wil lekker eten’

Vegetariërs, flexitariërs en veganisten vormen een groeiende groep klanten. Er is voor elk wat wils; steeds lekkerder en gevarieerder. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Mark van Noorloos van Schouten Europe.

Internationale vleessector komt samen bij IFFA 2022

Internationale vleessector komt samen bij IFFA 2022

Messe Frankfurt staat van 14 tot en met 19 mei is het teken van IFFA 2022. Op deze toonaangevende internationale vakbeurs voor de vleesindustrie komen iedere drie jaar slagers, toeleveranciers en mensen uit de voedingsindustrie bijeen.