Marktaandeel Belgische slager slinkt

13 augustus 2012 Peter de Weerd

BRUSSEL - De Belg koopt zijn vleeswaren voornamelijk in de hyper- en supermarkten. Deze nemen samen 78 procent van het volume voor hun rekening. Dat is 8 % meer dan in het begin van dit decennium. Het marktaandeel van de slager om de hoek is geslonken tot 16,6 procent.

BRUSSEL - De Belg koopt zijn vleeswaren voornamelijk in de hyper- en supermarkten. Deze nemen samen 78 procent van het volume voor hun rekening. Dat is 8 procent meer dan in het begin van dit decennium. Het marktaandeel van de slager om de hoek is geslonken tot 16,6 procent.

Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau GfK in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). De stijging werd uitsluitend veroorzaakt door een stijging van de verkoop van vleeswaren in de hard discount. Aldi en Lidl hebben intussen meer dan een kwart van de vleeswarenmarkt in handen. Het marktaandeel van de slager om de hoek is geslonken tot 16,6 procent. Vorig jaar heeft de Belg gemiddeld € 178 uitgegeven aan het thuisverbruik van vleeswaren. Dat is een stijging van 3,7 procent in vergelijking met het jaar voordien. Na een stabilisering gedurende een drietal jaren wordt sinds 2006 alweer een stijgende trend vastgesteld.

Bron: Express.be

Altijd op de hoogte blijven?