Markt voor online food groeit snel

8 juni 2018 Tys Hallema

De markt voor online boodschappen groeit snel. In het eerste kwartaal noteerde food/nearfood een stijging van 42 procent ten opzichte van diezelfde periode in 2017. Dat meldt Thuiswinkel.org op basis van onderzoek van GfK.

Met een een aandeel van 4,4 procent is de markt voor online food weliswaar nog altijd relatief klein, maar groeit deze snel. Consumenten gaven in het eerste kwartaal online €383,2 miljoen uit aan zogenoemde food/nearfood-artikelen.

Totale online uitgaven €6,3 miljard

In totaal gaven Nederlandse consumenten in het eerste kwartaal van dit jaar bijna €6,3 miljard uit bij webwinkels. Dat is 13 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Voor heel het jaar wordt een online omzet van 26,3 miljard euro verwacht, wat een groei van 17 procent betekent ten opzichte van 2017. Van het totaalbedrag in de eerste drie maanden van het jaar werd €3,3 miljard uitgegeven aan producten en ruim €2,9 miljard aan diensten.

Food in absolute zin de één na grootste

In absolute aantallen is het segment food/nearfood met meer dan 6,7 miljoen aankopen zelfs de op een na grootste online markt. In totaal werden in de eerste drie maanden van dit jaar bijna 52 miljoen aankopen gedaan, een toename van 17 procent. Het segment media en entertainment is met een kleine 8,5 miljoen online aankopen nog steeds koploper. Ook de online bestedingen aan speelgoed en gezondheid en schoonheid namen sterk toe in het eerste kwartaal.

Aankoop via smartphone stijgt fors

De forse groei van online aankopen via smartphone heeft zich daarnaast verder voortgezet. In het eerste kwartaal van vorig jaar deden Nederlanders nog bijna vijf miljoen aankopen via hun mobieltje, een jaar later waren dit er ruim acht miljoen, een toename van 65 procent. Inmiddels wordt 16 procent van alle online aankopen met een smartphone gedaan.

Altijd op de hoogte blijven?