‘Markt vleesvervangers in 10 jaar naar 140 miljard’

shutterstock_732291337-1-560x373

De markt voor vleesvervangers is in potentie goed voor 140 miljard dollar. Volgens kenners van de Britse bank Barclays kan de omzet van onder meer bonenburgers, vegaschnitzels en andere vlees-alternatieven dat bedrag binnen tien jaar aantikken, zo schrijft zakenkrant Financial Times. Vleesvervangers zouden daarmee dan goed zijn voor 10 procent van de totale vleesmarkt.

Volgens Barclays zal de vleesconsumptie de komende jaren stijgen, vooral doordat mensen in opkomende markten meer te besteden hebben. Vleesvervangers zullen evenwel aan marktaandeel winnen. Momenteel vertegenwoordigen vega-varianten nog geen procent van de vleesmarkt.

Grote bedrijven stappen in vleesvervangers

Dat er muziek zit in vleesvervangers zien ook verschillende grote voedingsmiddelen- en vleesbedrijven als Nestlé, Tyson Foods en Maple Foods, die meer en meer in de sector vleesvervangers stappen. Verder zijn volgens Barclays restaurants en fastfoodketens in potentie grote verkopers van vleesalternatieven. Barclays wijst er verder op dat niet alle vleesvervangers zo gezond zijn als wordt beweerd. Om qua smaak en structuur in de buurt te komen van vlees worden aan veel vega-producten de nodige smaakversterkers of hulpstoffen toegevoegd.

Plantaardige zuivel en craft bier groeien ook

De bank wijst in zijn berekeningen ook op de recente marktontwikkelingen van andere nieuwe producten zoals ‘plantaardige zuivel’ en craft bier. Zo is ‘plantaardige zuivel’ inmiddels goed voor 13 procent van de zuivelmarkt, aldus Barclays. Craft bier, ambachtelijk bier dat veelal door kleine lokale brouwerijen wordt gebrouwen, heeft volgens de bank in relatief korte tijd zo’n 12 procent van de biermarkt veroverd.

[intermezzo:1] [intermezzo:2]
Lees ook
Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de vleesbranche?

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de vleesbranche?

In de media verschijnen regelmatig berichten die interessant zijn voor de slagersbranche. Wat kwam er afgelopen week allemaal voorbij?

Groot Spaans assortiment bij Slagerij De Leeuw

Groot Spaans assortiment bij Slagerij De Leeuw

Ibéricoham, gerijpt kalfsvlees, huisgemaakte boeuf bourguignon van Galicisch rund en truffels in de toonbank; bij Slagerij De Leeuw in Amsterdam kom je voor het exclusieve assortiment. Als het aan eigenaar Arno Veenhof ligt, durven meer slagers die keuze te maken.

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

De duurzaamheidscampagne Nationale Week Zonder Vlees voegt vanaf dit jaar ‘& Zuivel’ toe. De campagne daagt deelnemers uit om een week geen vlees te eten en zo bewust te worden van de impact die het eten van vlees heeft op het klimaat. Dit jaar wil de campagne ook stilstaan bij de impact van zuivel.