‘Links’ wil schrappen btw-verhoging

attachment-010_food-image-VLS11292I10

Groen Links, de SP en de PvdA gaan zich hard maken voor het schrappen van de verhoging van de btw op onder meer dagelijkse boodschappen.

Het nieuwe kabinet is van plan dit btw-percentage te verhogen van 6 naar 9 procent. Dit moet op 1 januari 2019 worden doorgevoerd. Het linkse deel van de oppositie presenteert vandaag een alternatief plan voor het regeerakkoord van Rutte III. Belangrijk onderdeel van dit plan is het voorkomen van de verhoging van de btw.

Mensen boven multinationals

Daartoe zetten de betrokken partijen de leus ‘Mensen boven multinationals’ in. In het plan zoals dat vandaag wordt gepresenteerd moet het gelijkhouden van de btw worden gefinancierd door de winstbelasting voor multinationals niet te verlagen. De drie partijen hebben overigens samen maar 37 zetels in de Tweede Kamer.

Andere keuzes zijn mogelijk

Met hun eigen plannen willen de partijen laten zien ‘dat andere keuzes echt mogelijk zijn’, zeggen partijleiders Jesse Klaver (GL), Emile Roemer (SP) en Lodewijk Asscher (PvdA). Naast het in stand houden van het lage btw-tarief willen ze ook betere betaling voor onder meer agenten, docenten en militairen, gefinancierd met een extra belasting op banken.

Btw-verhoging inzet van discussie

De Tweede Kamer debatteert woensdag en donderdag over het regeerakkoord van Rutte III. De btw-verhoging is al sinds de aankondiging inzet van maatschappelijke discussie. De werkgevers kwamen eerder deze week al met het plan om een fonds te creëren om de btw-pijn vooral in de grensstreek te verzachten.

Lees ook
KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) lanceert de nieuwe kerstcampagne. Deze bestaat uit tips voor de slager om de kerstdrukte in goede banen te leiden en communicatiemiddelen om te gebruiken naar de klant.

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Dit jaar bestaat Keurslager van Leeuwen 100 jaar. Dit bijzondere jubileum is nu nog mooier geworden nu de slagerij het predicaat Hofleverancier mag voeren. Commissaris van de Koning, Jaap Smit, overhandigde het predicaat op 25 november aan slager Paul van Leeuwen, de derde generatie van de slagersfamilie.

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Deze week startte de langdurige campagne Werken in de Slagerij op de sociale media. Het doel is om door middel van video’s en verhalen van slagers jongeren en zij-instromers te enthousiasmeren voor het slagersvak.