Lancering netwerk MeatNL voor verduurzaming vlees

24 oktober 2016

De Alliantie Verduurzaming Voedsel en de Uitvoeringsagenda Duurzame Veehouderij slaan de handen ineen. Samen vormen zij het netwerk MeatNL om marktgestuurde verduurzaming in varkens-, kalf-, rund- en pluimveevleesketens verder te ondersteunen en stimuleren.

De activiteiten van MeatNL zijn gericht op kennisdeling, advisering, matchmaking, pilotprojecten en het aanpakken van knelpunten die verduurzaming in de weg staan. Zo wordt er gewerkt aan een methode voor duurzaamheidsborging voor horeca en slagerijen, wordt onderzocht hoe dierenwelzijn en milieu-aspecten geïntegreerd kunnen worden in duurzaamheidssystemen, en wordt verkend wat de mogelijkheden zijn voor import of export van duurzamer vlees.

Vierkantsverwaarding

Speciale aandacht wordt besteed aan het tot waarde brengen van alle delen van duurzamer gehouden dieren (vierkantsverwaarding), door pilots te starten met bedrijven uit de gehele keten. Betere vierkantsverwaarding van duurzamer vlees is in het belang van alle ketenschakels omdat de investeringen in duurzaamheid dan over een groter deel van het dier kunnen worden terugverdiend.

MeatNL

In het netwerk MeatNL worden activiteiten opgezet voor en met ondernemers en hun stakeholders, die aan de slag willen met de vermarkting van vlees met een plus voor mens, dier en milieu. Maurits Steverink is binnen MeatNL aangesteld als ketenmanager, die ondernemers en overige stakeholders praktisch advies geeft, en vraag en aanbod aan elkaar verbindt.

Altijd op de hoogte blijven?