Kritiek op kinderreclame houdt aan

13 augustus 2012 redactie

big macDEN HAAG – Vandaag bracht de FNLI een rapport uit met de boodschap 'de Reclamecode werkt'. De Nederlandse Hartstichting en de Consumentenbond zijn echter niet tevreden.

Karin van Rhenen, programmaleider Jeugd bij de Nederlandse Hartstichting, is niet onder de indruk. 'Dat is niet bepaald shocking dat er geen klacht ontvankelijk is verklaard. Uit de praktijk blijkt consumenten zich niet zo storen aan subtiele signalen van tv-reclames. Dat jongetje dat met twee oma's een afspraak maakt in hetzelfde McDonald's-Restaurant is toch grappig, maar hij eet wel twee porties.'

Niet geheel toevallig hebben de Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting vandaag een brochure uitgebracht waarin zij pleiten voor scherpere maatregelen om reclame voor ongezonde voedings- en genotmiddelen voor kinderen jonger dan twaalf jaar in te perken.

Beide organisaties pleiten voor duidelijke voorschriften met betrekking tot de frequentie van tv-reclames en een verbod op tv-reclames voor ongezonde producten op tijden waarop kinderen doorgaans televisie kijken.

Van Rhenen: 'Als model zou je hiervoor nutrient profiling kunnen gebruiken. In het Verenigd Koninkrijk is een model speciaal ontwikkeld om kinderreclame aan banden te leggen.'

Download hier de brochure

Lees ook:
FNLI: Reclamecode werkt
VWA: kinderreclame soms dubieus

Altijd op de hoogte blijven?