KNS: ‘Sluiting slagerijen dreigt door hoge energieprijzen’

slagerij Denemarken_Unsplash

Bijna 75% van de bij Koninklijke Nederlandse Slagers aangesloten slagers heeft last van extreem hoge energieprijzen, blijkt uit een ledenpeiling van KNS. De branchevereniging roept de overheid op om met een oplossing te komen.

De prijs voor energie is in de maanden mei tot en met augustus 2022 tot wel zes keer zo hoog als in dezelfde maanden in 2021. De impact van de prijsstijgingen is groot, zegt KNS. De slagerij is een energie-intensief bedrijf waarin bereiden, koelen en vriezen nodig zijn voor de productie van ambachtelijke en voedselveilige producten uit eigen slagerij. Ook de kosten voor inkoop, verpakking en personeel stijgen, maar minder explosief dan die van energie. Tot slot heeft de slager ook last van een structureel tekort aan medewerkers.

Marian Lemsom, directeur van KNS, zegt: “Als er geen oplossing komt is de verwachting dat zeker 50% van de ambachtelijke slagers binnenkort de deuren moeten sluiten. Dit is echt een doodsteek voor de branche.”

KNS-voorzitter Koos van Essen: “De kostenstijgingen zijn enorm, hier kan je niet tegenop ondernemen. Je ziet ook duidelijk dat de consument andere keuzes maakt. Natuurlijk is er aandacht voor besparen in mijn slagerij maar we zien dat dit een beperkte oplossing biedt voor het resultaat. Het is enorm zonde als de slager uit het straatbeeld verdwijnt en de consument geen toegang meer heeft tot een ambachtelijk product en een persoonlijke adviseur op het gebied van vlees en voeding.”

“De noodkreet aan de overheid is om nu hulp te bieden”, schrijft KNS. “Er moet een compensatie komen voor ondernemers die nu door de energietarieven worden geconfronteerd met dreigende sluitingen.”

Dossiers
Lees ook
FNV kondigt acties aan, wel nieuw cao-voorstel naar leden CNV Vakmensen

FNV kondigt acties aan, wel nieuw cao-voorstel naar leden CNV Vakmensen

FNV kondigt vandaag (23 mei) aan dat de vakbond vanaf maandag 30 mei actie gaat voeren bij met name de grote industriële slagerijen. Tegelijkertijd hebben Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en CNV Vakmensen een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao bereikt, wat wordt voorgelegd aan de leden.

KNS ontwikkelt nieuwe online imagocampagne slager

KNS ontwikkelt nieuwe online imagocampagne slager

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) heeft voor haar leden een nieuwe campagne opgezet rondom de thema’s zomer, barbecue en samen eten. Het doel van de campagne is om “de slager en het ambacht positief in beeld te brengen.”

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.