Klant gaf in juni 2,3 procent meer uit aan food

Nederlanders gaven in juni 2,3 procent meer uit aan voedings- en genotsmiddelen dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee groeien de uitgaven aan food echter wel minder hard dan de totale uitgaven.

Dat blijkt uit vanmorgen gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de consumentenbestedingen. Die namen in totaal met 2,8 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Er werd vooral meer uitgegeven aan duurzame goederen, zoals auto’s en elektrische apparaten. Ook aan energie en water werd meer besteed. Aan diensten, zoals verzekeringen, woningverhuur en openbaar vervoer, werd ruim 2 procent meer besteed.

Consumentenvertrouwen lager, koopbereidheid gelijk

Het CBS kwam tegelijkertijd ook met cijfers over het consumentenvertrouwen. De stemming onder consumenten is in augustus iets minder positief dan een maand eerdeHet consumentenvertrouwen daalde 2 punten en komt uit op 21. Het oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid verandert niet, zo merkte het statistiekbureau op. Met 21 ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41). Het consumentenvertrouwen ligt al sinds eind 2016 boven de 20.

[intermezzo:1]
Lees ook
CBS: Minder varkens, aantal runderen blijft gelijk

CBS: Minder varkens, aantal runderen blijft gelijk

Er is een lichte daling van het aantal varkens. Tegelijkertijd blijft het aantal runderen gelijk. Dat blijkt volgens het Centraal bureau voor de Statistiek (CBS) uit de voorlopige cijfers van de Landbouwtelling 2021. Ook zijn er minder schapen en kippen.

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Bijna 16 procent minder slagers in tien jaar tijd

Tussen 2011 en 2021 is 15,9 procent van het totaal aantal slagersbedrijven in Nederland van het toneel verdwenen. Begin 2011 waren er 2.270 slagersbedrijven, in 2021 waren er nog maar 1.910 over. De grootste terugloop had plaats bij de kleinere bedrijven. Groei in aantal kwam echter ook voor en wel bij de grotere slagers. Dit blijkt uit een analyse...