ING: detailhandel veert op

12 mei 2015 Redactie

In 2015 krijgt het omzetherstel in de detailhandel meer vaart. Naar verwachting bedraagt de groei 1,6 procent en trekt die lijn zich door in 2016. Voor het eerst sinds 2007 leveren de branches in food- en non-foodretail een vergelijkbare bijdrage aan deze groei. Door de terugkeer van het positieve sentiment, daling van de werkloosheid en verbetering van de koopkracht willen én kunnen consumenten weer meer uitgeven in de winkel, aldus ING.

 

Het herstel van de Nederlandse economie wint aan kracht en dat verschaft de detailhandel lucht. Winkeliers profiteren nu sterker dan in 2014 van de economische groei en in het bijzonder het herstel van de binnenlandse vraag. De consument kijkt met meer vertrouwen naar de toekomst. In 2014 waren huishoudens nog terughoudend in het doen van uitgaven. Nu komen die, deels uitgestelde, bestedingen geleidelijk los. Dit is bijvoorbeeld te zien op de huizenmarkt maar komt ook tot uiting in de winkel of webshop. Onder andere in winkels in woninginrichting gaan daardoor weer meer artikelen over de toonbank.

 

Omzetherstel detailhandel krijgt vervolg

ING-300x163

Bron: CBS - omzetontwikkeling detailhandel, *raming ING Economisch Bureau

Omzetherstel in detailhandel wint aan kracht in 2015

Door het herstel van de binnenlandse economie verwacht het ING Economisch Bureau voor de detailhandel in 2015 een omzetgroei van 1,6% en een verder toename in 2016. Voor het eerst sinds 2007 leveren de branches in food- en non-foodretail een vergelijkbare bijdrage aan de groei. In de tussenliggende periode is er in non-food echter bijna € 10 miljard aan omzet verloren gegaan, terwijl er in food € 5 miljard is bijgekomen. De opgelopen achterstand in non-foodretail is dus fors en dit zorgt dat uit non-food nog gemengde berichten komen. Er wordt weer meer verkocht in de winkel maar tegen welke prijs? Bij de huidige neerwaartse prijsdruk blijft het voor veel retailers lastig om gezonde marges te maken. Voor retailers die het niet lukt om onderscheidend te zijn of mee te gaan in de scherpe prijszetting is de markt nog steeds uiterst lastig.

“Ondanks het omzetherstel blijven veel retailers worstelen met de vraag hoe onder de streep geld te verdienen in de huidige markt” stelt Dirk Mulder, ING Sectormanager Food & Retail. “Daarvoor bestaat geen standaardantwoord, wel wordt steeds duidelijker dat scherpe keuzes in positionering en assortiment noodzakelijk zijn. Dus óf local hero óf schaalgrootte en óf premium óf valueretailing” aldus Mulder.

 

Altijd op de hoogte blijven?