IFFA 2016 in teken van nieuwste trends en innovaties

attachment-001_food-image-VLS12336I01

Op de komende editie van IFFA worden concepten voor een hoger rendement, nieuwe vormen van automatisering, innovaties voor meer kwaliteit, betere voedselveiligheid en de actuele trends in de levensmiddelensector voorgesteld. IFFA, de grootste vakbeurs voor de vleessector, opent haar deuren van zaterdag 7 mei tot en met donderdag 12 mei 2016 in Frankfurt am Main.

Op het trefpunt van de branche zullen alle belangrijke spelers binnen het slachten, uitbenen, verwerken en verpakken van vlees, evenals de topleveranciers voor de ingrediënten- en de retailsector aanwezig zijn.

Bezoekers van de IFFA hebben de mogelijkheid om nieuwe trends, product- en service innovaties en moderne informatietechnologieën in de vleesbranche te leren kennen. Ongeveer 960 exposanten uit 47 landen hebben zich al geregistreerd om hun nieuwste machines en equipment te presenteren. Uit Nederland zullen zo`n 50 bedrijven deelnemen. Het driejaarlijkse evenement bestaat in 2016 uit zeven hallen met 110.000 vierkante meter tentoonstelling aan beursoppervlakte. Messe Frankfurt verwacht rond de 60.000 bezoekers uit 140 landen.

Op de komende editie worden concepten voor een hoger rendement, nieuwe vormen van automatisering, innovaties voor meer kwaliteit, betere voedselveiligheid en de actuele trends in de levensmiddelensector voorgesteld. Daarnaast krijgen bezoekers nieuwe impulsen op het gebied van duurzaamheid en energiebeheer.

Industrierobots

Een belangrijke innovatie in de vleesindustrie is de automatisering met industrierobots. Dankzij de flexibiliteit en nauwkeurigheid van robots kan vlees met grotere effectiviteit, kwaliteit en duurzaamheid worden geproduceerd. Maar wat maakt een robot succesvol? De camera’s en sensoren, de hoog ontwikkelde software, intelligente control systemen en de configuratie zijn belangrijke onderdelen van een robot. ‘Tegenwoordig worden robots in bijna alle fases van het vleeswerkende proces ingezet: van slachten tot verpakken. Ze zijn sneller, hygiënischer en preciezer. Dat spaart kosten en tijd maar brengt ook een grote technische uitdaging’, zegt Marlies Mekelenkamp van Messe Frankfurt Nederland. ‘Daarom zijn veel hallen van de beurs hierop georiënteerd en presenteren zich alle marktleiders in Frankfurt.’

Lees ook
Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Duizenden horecaprofessionals bijeen tijdens BBB Maastricht 2021

Duizenden horecaprofessionals bijeen tijdens BBB Maastricht 2021

MECC Maastricht stond van 11 tot en met 13 oktober in het teken van BBB Maastricht. Duizenden horecaprofessionals kwamen naar de 66ste editie van de horecavakbeurs BBB Maastricht om te proeven, te beleven en te netwerken. Volgens beursmanager Silvie Slachter heeft BBB Maastricht een kwaliteitsslag gemaakt en gaat meer dan ooit voor ‘more...