Hanenvlees in assortiment Odin

Hanenvlees Odin

De biologische foodcoop Odin neemt hanenvlees op in het online assortiment. In juli start de campagne ‘Denk ook aan mij bij het kopen van een ei’. Odin wil zo bijdragen aan bewustwording rond het thema ‘hanen’, bijdragen aan een transparantere pluimveeketen en een markt voor hanenvlees creëren.

“De leghennen die onze consumptie-eieren leggen, kregen bij hun geboorte ook een broertje” zegt Merle Koomans van den Dries (directeur Odin). “Want uit één op de twee bevruchte eieren komt tenslotte een haan. Een groot deel van de hanen wordt echter direct na de geboorte verwerkt in diervoeding. De biodynamische pluimveehouderij heeft het besluit genomen om deze haantjes voortaan op te laten groeien en te verwerken tot volwaardig biodynamisch hanenvlees. Odin is blij met deze ontwikkeling, vandaar dat we deze steunen.”

Hanenvlees

Koomans van den Dries noemt de beslissing van de biodynamische pluimveehouderij goed nieuws. “Het heeft natuurlijk ook tot gevolg dat er kwalitatief goed hanenvlees op de markt komt. En bij het opeten daarvan hebben wij hulp van consumenten nodig. Wij vragen alle eiereters daarom: kies jij alléén eieren voor je geld? Dat is een interessante vraag voor bijvoorbeeld de vegetariërs onder ons, maar eigenlijk voor iedereen. Wij vinden een transparante en verantwoorde voedselketen in ieder geval erg belangrijk, daarom doen we dit.”

Odin verhoogt de prijs van biodynamische eieren met € 0,05 zodat de biologische haantjes van minimaal 1000 gram voor €5,99 verkocht kunnen worden. Zo hoopt de biologische winkel de drempel voor het kopen van een haantje te verlagen. Ter inspiratie heeft Odin ook een aantal hanenvleesrecepten online gezet.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Biodynamische pluimveehouderij

Als ze 1 dag oud zijn komen de hennen- en hanenkuikens samen in de stal van een opfokbedrijf in Nederland. Na circa 15 weken gaan de hanen naar de slachterij en komen ze als broederhaantje op de markt. De leghennen gaan naar het biodynamische legbedrijf De Grote Kamp en beginnen op een leeftijd van 20 weken met het leggen van eieren. Dit doen ze vervolgens ruim een jaar. Zodra de hennen uitgelegd zijn gaan ook zij naar de slachterij en worden ze verwerkt tot soepkip. Zo probeert de biodynamische pluimveehouderij samen met Odin en consumenten de kringloop verder rond te maken.

Het slachten, verpakken en invriezen gebeurt bij pluimveeslachterij W. van der Meer en Zonen B.V. in Dronryp. Dit familiebedrijf is gespecialiseerd in het slachten van leghennen en panklaar maken tot soepkippen. Voor Odin breiden ze hun specialisatie uit met het slachten van de broederhanen.

Dossiers
Lees ook
De Groene Weg laat kalveren langer bij moeder blijven

De Groene Weg laat kalveren langer bij moeder blijven

Een maand geleden startte De Groene Weg met de opbouw van een biologische rundvleesketen. In een persbericht laat de biologische vleesleverancier weten dat de kalfjes niet alleen biologisch opgroeien, maar ook langer bij hun moeder mogen blijven.

De Groene Weg start met Nederlandse biologische rundvleesketen

De Groene Weg start met Nederlandse biologische rundvleesketen

Met het tekenen van een contract voor onbepaalde tijd met biologische melkveehouder Erik van der Velde en biologische vleesveehouder Gert-Jan Stoeten, is De Groene Weg vandaag officieel gestart met de opbouw van een keten van Nederlands biologisch rundvlees.

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group start met het merk The Veggie Lovers voor hun biologische vleesvervangende producten. Tijdens Biofach van 26 tot 29 juli worden de vernieuwde producten van Future Food Group onder het merk geïntroduceerd.