'Groei fysieke winkels blijft achter'
De omzet van fysieke winkels in Nederland is vorig jaar amper gegroeid. Ook dit jaar blijft de stijging van de opbrengsten van 'stenen' winkels ook achter op die in andere landen, verwacht marktonderzoeker GfK. Een van de oorzaken van de beperkte groei is de populariteit van online winkelen in Nederland.
Fysieke winkels in Nederland voerden hun omzet vorig jaar met 0,2 procent op en groeien dit jaar volgens GfK met 0,5 procent. Dat is lager dan in omliggende landen en ruim onder de verwachte gemiddelde groei van 2 procent in heel Europa.
Zet in op persoonlijke ervaring
Onderzoeker Danny van den Burg van GfK wijst erop dat onlinewinkels in Nederland relatief snel terrein hebben gewonnen ten opzichte van andere landen. Voor winkeliers is het daarom zaak veel aandacht te besteden aan de persoonlijke ervaring van klanten in hun zaak, wat een pluspunt kan zijn ten opzichte van 'onpersoonlijk' internetshoppen.
Koopkracht Oost-Europa stijgt
Winkels in Oost-Europa kunnen volgens GfK dit jaar rekenen op de sterkste groei, met een verwachte plus van ruim 11 procent in Oekraïne als uitschieter. De koopkracht steeg in Oost-Europese landen sterk, wat onzekerheid over de brexit en handelsspanningen compenseert.
Meer over
Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt
De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.
Microplastics aangetroffen in vlees en zuivel
Wetenschappers hebben microplastics aangetroffen in vlees, bloed en melk van Nederlandse koeien en varkens. Bijna 80 procent van de geteste vlees- en zuivelproducten bevatte microplastics. Dat blijkt uit een steekproef van de Vrije Universiteit Amsterdam in opdracht van de Plastic Soup Foundation.
Trunkrs Client Awards voor online vleesverkopers
Bezorgservice Trunkrs reikte 29 juni de Trunkrs Client Awards uit. Onder andere BBQ Thuisbezorgd, Nice to Meat, Diviande en The Butchery vielen in de prijzen.