Gourmetvlees in supermarkten niet duurzaam en diervriendelijk

16 december 2015 Vleesmagazine

Natuur & Milieu rankte de 12 meest gangbare en waarschijnlijk meest verkochte gourmetschotels uit supermarkten op de onderdelen diervriendelijkheid en duurzaamheid. In de kerstbenchmark scoorden alle onderzochte schotels gemiddeld een onvoldoende.

De onderzochte schotels zijn afkomstig van vijf grote landelijke supermarkten: Albert Heijn, Jumbo, Plus, Aldi en Lidl. Twee gourmetschotels van Albert Heijn staan op een gedeelde eerste plek van de ranking: de AH Mini Gourmet schotel en de AH Feestfavoriet Gourmetschotel. Zij scoren het hoogst op de combinatie dierenwelzijn en milieu: een 4,3. De derde plaats is voor de Aldi Gourmetschotel. Deze schotel behaalt een 4,1. Jumbo scoort met twee schotels het laagst.

Panelwizard

Questionmark voerde de berekeningen uit en kende elke schotel een score toe. Iedere schotel ontving een score op duurzaamheid en een score op dierenwelzijn. Het gemiddelde van deze twee scores, vormt het eindcijfer. Het onderzoek van Panelwizard is uitgevoerd onder 772 Nederlanders van 16 jaar en ouder.

Oproep

39 procent van alle Nederlanders is van plan om dit jaar met kerst te gourmetten, blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu. ‘Supermarkten roepen wij op om hun schotels diervriendelijker en duurzamer te maken. Duurzaam betekent kip en zo min mogelijk rund of varken en diervriendelijk betekent biologisch of met sterren van het beter leven keurmerk. We dagen supermarkten uit om volgend jaar met betere alternatieven te komen. Zodat iedereen tijdens kerst de keuze heeft voor een echt goed stukje vlees,’ aldus Sijas Akkerman van Natuur & Milieu.

Klik hier voor de ranglijst.

Altijd op de hoogte blijven?