‘Geen concessies aan smaak; consument wil lekker eten’

Schouten Europe_vleesmagazine 1-2022

Vegetariërs, flexitariërs en veganisten vormen een groeiende groep klanten. De een wil de smaak en bite van vlees proeven en ervaren, de ander wil vooral een smakelijk alternatief voor de nodige eiwitten. Snel klaar is ook een wens. Het kan. Er is voor elk wat wils; steeds lekkerder en gevarieerder. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Mark van Noorloos van Schouten Europe.

Schouten Europe produceert ruim dertig jaar plantaardige vleesvervangers. “De eerste periode groeide het marktaandeel vrij langzaam, maar de laatste tien jaar gaat het duidelijk beter”, zegt commercieel manager Mark van Noorloos.

Schouten Europe bestaat meer dan honderd jaar en legt zich sinds 1990 volledig toe op plantaardige vleesvervangers op basis van vooral soja, tarwe, erwten, linzen en kikkererwten. Afnemers zijn de retailsector, fastfoodrestaurants en de voedingsindustrie, waar de producten van Schouten als halffabricaat worden gebruikt.

“Sinds 2012 winnen vleesvervangers aan bekendheid en zijn we steeds harder gaan groeien,” zegt Van Noorloos. “We zijn voortdurend bezig met innovatie en verbetering van onze recepturen. De kwaliteit van onze vleesvervangers is enorm verbeterd vergeleken met de beginjaren. Wat ook scheelt is dat er subsidies beschikbaar kwamen voor technologische innovatie.”

Soja vormt over het algemeen de basis van de vleesvervangers van Schouten, al dan niet in combinatie met tarwe, linzen, erwten, kikkererwten. Van Noorloos: “Soja heeft een hele goede samenstelling qua aminozuren en zit het dichtst tegen vlees aan als het gaat om de noodzakelijke nutriënten. We combineren soja ook met onder meer tarwe en erwten.” Voor de ontwikkeling van producten wordt een beroep gedaan op diverse consumentenpanels. Deelnemers van zo’n consumentenpanel krijgen producten thuisgestuurd ter beoordeling. “We doen geen concessies aan smaak en structuur. Mensen willen toch vooral lekker eten. Onze producten zijn echt smakelijk en het zijn volwaardige vleesvervangers.”

Verduurzaming van de keten krijgt veel aandacht. Als het even kan worden grondstoffen van dichtbij gehaald, al benadrukt Van Noorloos dat dichtbij niet zonder meer duurzamer betekent. “Er komt steeds meer soja uit Europa. Het mooiste zou zijn als we sojavelden rondom onze fabriek hebben. Maar ook op het gebied van verpakkingen staat duurzaamheid voorop. We proberen gebruik van plastic en karton zoveel mogelijk te reduceren.”

Een nieuwe en veelbelovende stap zijn visvervangers. Van Noorloos: “Denk aan plant-based tonijn, visburgers en vissticks. Het is een andere tak van sport, maar we blijven innovatief bezig.” 

Dit is het laatste deel van deze rondvraag Écht smakelijke vleesvervangers. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Lees de hele rondvraag in Vleesmagazine 1-2022. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.

Abonneer nu
Lees ook
Innovaties

Innovaties

Ik ken geen slager die er niet mee bezig is. Slagers zijn altijd op zoek naar innovaties voor hun klanten. Op zoek naar een andere manier van uitsnijden, voorgegaarde producten en vooral naar lekkere – liefst gezonde – kant-en-klaarmaaltijden.

Fooditive ontwikkelt LowSalt en Bee-free-Honey

Fooditive ontwikkelt LowSalt en Bee-free-Honey

De plantaardige ingrediëntenfabrikant Fooditive maakt bekend de productie op te schalen. Daarnaast introduceert de Nederlandse startup twee nieuwe ingrediënten: LowSalt en Bee-free-Honey.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.