Fors meer stunts met keurmerkvlees

9 november 2015 Vleesmagazine

Nederlandse supermarkten hebben in het derde kwartaal 159 keer aanbiedingen in de folder gehad voor vlees met een keurmerk. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit cijfers die actiegroep Wakker Dier vanmorgen heeft gepresenteerd. In het derde kwartaal van 2014 waren er nog maar zeventig aanbiedingen met dit vlees. Ook werd biologisch vlees veertig keer in de aanbieding gedaan. Dit aantal kwam echter vrijwel volledig voor rekening van supermarktketen Plus, dat 35 keer bio-vlees in de folder had.

Meer stunts met vlees

Wakker Dier telt ieder kwartaal de vleesaanbiedingen van de zeven grootste supermarktketens op basis van de folder. Dit gebeurt in het kader van de strijd tegen wat de actiegroep kiloknallers en plofkippen noemt. De algemene conclusie van het onderzoek is dat supermarkten in het derde kwartaal 38 procent meer aanbiedingen hadden met vlees. Alle gemeten ketens droegen daaraan bij.

Flink overheen

Sinds het begin van het jaar zijn er volgens Wakker Dier 2249 prijsstunts geweest. Dat is bijna evenveel als in heel 2014. ‘Dat we er flink overheen gaan, dat is wel zeker. In het vierde kwartaal wordt altijd het meeste gestunt, onder meer vanwege kerst’, aldus Wakker Dier. De meeste aanbiedingen zijn voor varkensvlees.

Altijd op de hoogte blijven?