FNLI: Reclamecode werkt

13 augustus 2012 redactie

kinderen overgewichtRIJSWIJK – De levensmiddelenindustrie houdt zich aan de Reclamecode, zo beweert het FNLI vandaag. De organisatie stelt dat er sinds het invoeren van de code geen overtredingen zijn gemeld bij de Stichting Reclame Code.

Bij een controle van reclame-uitingen voor voeding op televisie in de eerste drie maanden van 2006 werden geen afwijkingen geconstateerd. Geen enkele bij de Stichting Reclame Code ontvangen klacht werd toegewezen.

Op 2 juni 2005 werd de Reclame Code voor Voedingsmiddelen van kracht. De Code is aanvaard door de Stichting Reclame Code. Naleving van de code is in handen van de Reclame Code Commissie.

De FNLI heeft toegezegd de code na een jaar te zullen evalueren. De resultaten van de evaluatie zullen met de Consumentenbond, het Ministerie van VWS en de Stichting Reclame Code worden besproken. Daarna zal binnen de FNLI worden besloten of er en zo ja welke aanpassingen aan de Code nodig zijn. Eventuele aanpassingen zullen aan de Stichting Reclame Code worden voorgelegd.

'Het is een goed teken dat de voedingsmiddelensector haar gedrag bij reclame-uitingen zo grondig heeft aangepast aan de nieuwe regels voor reclame voor voedingsmiddelen. Een overwinning voor zelfregulering', zegt Philip den Ouden, Directeur van de FNLI. 'De voedingsmiddelenindustrie draagt zo bij aan goede informatievoorziening aan de consument.'

Download de code hier

Lees ook:
Kritiek op kinderreclame houdt aan
VWA: kinderreclame soms dubieus

Altijd op de hoogte blijven?